مدیریت راهبردی مبتنیبر ارزش در سطح سازمان
(ندگان)پدیدآور
مبینی دهکردی, علیربانی, آرزو
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به نرخ سریع پیچیدگیها و تغییرات محیطی در دنیای رقابتی امروز، سبک مدیریت در سازمانها با تغییر و تحول روبهرو شده است که بهطور خلاصه به سه دوره تقسیم میشود: مدیریت مبتنیبر مقررات،[1] مدیریت مبتنیبر اهداف[2] و مدیریت مبتنیبر ارزشها یا اصولمحور.[3] البته در جهان تحول دیگری در مباحث نوین مدیریت بهوجود آمده که آن مطالعه و ارزیابی رابطه سازمان و محیط (در چارچوب مدیریت راهبردی) است که بیش از گذشته دانشمندان به آن توجه دارند؛ در این رویکرد سؤال کلیدی آنها این است که وقتی تغییرات، آشوبها و دگرگونیهای پیشبینی شده و غیرقابل پیشبینی محیطی بهوجود میآید، سازمانها چگونه باید بقای خود را حفظ کرده و فعالیتشان را توسعه دهند؟
         این پژوهش به مطالعه سیر تحول مدیریت، چگونگی تغییر و تحول سبک مدیریت بهسمت مدیریت مبتنیبر ارزشها، تبیین مبانی فلسفی ارزشها و نیز مکاتب فکری مربوطه با تأکید بر دو سطح ارزشهای استراتژیک و حد واسط پرداخته و با استفاده از روش تحقیق آمیخته و طرح پیوند یافتههای کیفی به کمی تجزیهوتحلیل شده است. نوآوری این مقاله معرفی مدل مفهومی برای سازمانها (موردکاوی یک سازمان بزرگ مالی کشور) بهعنوان مدل مدیریت مبتنیبر ارزشهای بنیادین است که ابعاد ساختار، استراتژی، فرهنگ و سبک مدیریت را پوشش میدهد.
[1]. Management by instructions (MBI)
[2]. Management by objective (MBO)
[3]. Management by value (MBV)
کلید واژگان
مکاتب فلسفی ارزشهامدیریت مبتنیبر ارزشها
بیانیه ارزشها
سطوح ارزشها
مدل راهبردی مبتنیبر ارزشها
شماره نشریه
70تاریخ نشر
2012-06-211391-04-01
ناشر
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهراندانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران



