تحلیل انتقادی نسبت فلسفه اطلاعات و علم کتابداری و اطلاعرسانی براساس دیدگاه لوچیانو فلوریدی
(ندگان)پدیدآور
خندان, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تولید دانش درخودنگرانه در علم کتابداری و اطلاعرسانی و تقویت مبانی نظری آن از طریق بررسی ارتباط و تعامل بین فلسفه اطلاعات با علم کتابداری و اطلاعرسانی. روششناسی: تحلیل مفهومی آرای لوچیانو فلوریدی درباره نسبت فلسفه اطلاعات با علم کتابداری و اطلاعرسانی و ارزیابی انتقادی آن. یافتهها: برای ایجاد مبنای نظری مناسب در علم کتابداری و اطلاعرسانی، تفکر فلسفی یک ضرورت است. فلسفه اطلاعات میتواند مبنای فکری مناسبی برای علم کتابداری و اطلاعرسانی فراهم کند. با وجود این، رابطه فلسفه اطلاعات با علم کتابداری و اطلاعرسانی یکسویه نیست، بلکه بین آنها رابطهای دوسویه برقرار است. کتابداری و اطلاعرسانی در مقام فلسفه کاربردی اطلاعات میتواند در توسعه هرچه بیشتر فلسفه اطلاعات، بهویژه در حل مسائل کاربردی و اخلاقی سپهر اطلاعات، نقشی فعال ایفا کند. نتیجهگیری: دیدگاه فلوریدی درباره نسبت بین فلسفه اطلاعات با علم کتابداری و اطلاعرسانی، گرچه واجد بصیرتهای مهمی است، لیکن رویکردی حذفگرایانه دارد و سایر نحلههای فکری را کنار میگذارد. فلسفه اطلاعات میتواند یکی از منابع فکری لازم برای قوامبخشیدن به مبانی نظری علم کتابداری و اطلاعرسانی را فراهم کند، اما یگانه منبع نیست. در مقابل رویکرد حذفگرایانه فلوریدی، رویکرد تکثرانگارانه پیشنهاد میشود. کلیدواژهها: لوچیانو فلوریدی، علم کتابداری و اطلاعرسانی، فلسفه اطلاعات، معرفتشناسی اجتماعی، اطلاعات معنایی
کلید واژگان
لوچیانو فلوریدیعلم کتابداری و اطلاعرسانی
فلسفه اطلاعات
معرفتشناسی اجتماعی
اطلاعات معنایی
مبانی نظری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهرانشاپا
2252-05032383-322X




