نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی بیگی, سجادfa_IR
dc.contributor.authorصدفی, مانداناfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:41:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:41:58Z
dc.date.available1399-07-08T23:41:58Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:41:58Z
dc.date.issued2020-01-21en_US
dc.date.issued1398-11-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-09en_US
dc.date.submitted1398-03-19fa_IR
dc.identifier.citationعلی بیگی, سجاد, صدفی, ماندانا. (1398). ردپای گیلگمش و عشتار در فلات‌مرکزی ایران؛ آیا نقوش نبرد انسان و جانوران بر ظروف سفالین پیش‌ازتاریخ به داستانی اساطیری اشاره دارد؟. پژوهش های باستان شناسی ایران, 9(23), 51-70. doi: 10.22084/nbsh.2020.19351.1962fa_IR
dc.identifier.issn2345-5225
dc.identifier.issn2345-5500
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22084/nbsh.2020.19351.1962
dc.identifier.urihttps://nbsh.basu.ac.ir/article_3188.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160505
dc.description.abstractدر میان هزاران ظرف سفالی مکشوف از ایران، تنها بر سطح شمار محدودی از ظروف و قطعات سفالین متعلق به هزاره‌ی چهارم تا دوم قبل‌ازمیلاد‌، که از فلات‌مرکزی و جنوب‌غربی ایران کشف شده‌اند، نقوشی یافت‌شده که روایت‌گر موضوع خاص و بیانی نمادین هستند. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که نقوش نبرد انسان و جانوران بر ظروف سفالین پیش‌از‌تاریخ فلات‌مرکزی به چه موضوعی اشاره دارد؟ نقوش این گونه ظروف به‌حدی کمیابند که پیداست برخلاف ظروف مرسوم دوره‌ی پیش‌ازتاریخ که نقوش پُرتکرار و رایجی دارند، موضوعی را روایت می‌کنند که گویی هنرمند به اسطوره‌ای اشاره دارد که بیش از همه با نبرد انسان و سگ با یک گربه‌سان بزرگ (پلنگ) در ارتباط است. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی تلاش‌شده است که به کمک ظرف سفالین موجود در موزه‌ی آبگینه و سفالینه‌های ایران، ظروف مکشوف از یان‌تپه‌ی ازبکی و گورستان لما، علاوه‌بر بازسازی احتمالی صحنه‌ی ترسیم‌شده بر قطعه سفال‌های مکشوف از تپه‌های قبرستان و اریسمان، موضوع این نقوش مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. نقوش سطح سفال‌ها تصویری از نبردِ میانِ اربابِ حیوانات و پلنگی را نشان می‌دهد که از جنبه‌ی مذهبی اهمیت دارد. با این‌که جزئیات داستان بر ما پوشیده است، اما با وجود نقوش پلنگ‌های بی‌سر یا با چهره‌های محو، پیداست که نقوش، بازتابِ داستانی اساطیری هستند. اگر تحلیل‌های ارائه شده در اینجا درست باشد، تصاویر نقش‌شده بر ظروف هزاره‌های ششم و چهارم قبل‌ازمیلاد‌ ایران باید به داستان و روایتی از درگیری ارباب حیوانات (گیلگمش؟) و ایزدی با نمودِ جانورنمایِ پلنگ اشاره داشته باشد که بعدها و از دوره‌ی سومر در هنر شرق باستان به‌عنوان اینانا / عشتار شناخته می‌شود؛ این یافته‌های همگون، نشان می‌دهد در نیمه‌ی غربی فلات‌مرکزی ایران از شمال گرفته تا جنوب، به اسطوره‌ای باور داشته‌اند که ردپایی از آن تا گورستان لما در جنوب‌غربی ایران قابل پیگیری است.fa_IR
dc.format.extent2347
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.publisherBu Ali Sina Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های باستان شناسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofpazhoheshha-ye Bastan shenasi Iranen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22084/nbsh.2020.19351.1962
dc.subjectفلات‌مرکزیfa_IR
dc.subjectاسطورهfa_IR
dc.subjectارباب حیواناتfa_IR
dc.subjectگیلگمشfa_IR
dc.subjectپلنگfa_IR
dc.subjectاینانا/ عشتارfa_IR
dc.titleردپای گیلگمش و عشتار در فلات‌مرکزی ایران؛ آیا نقوش نبرد انسان و جانوران بر ظروف سفالین پیش‌ازتاریخ به داستانی اساطیری اشاره دارد؟fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه .fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد باستان‌شناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه.fa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue23
dc.citation.spage51
dc.citation.epage70
nlai.contributor.orcid0000-0002-8258-7436


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد