ساخت و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
مظاهری, زینبصادقی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، ساخت و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان بود که به روش توصیفی و از نوع تحلیل عاملی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دبیرستانی خمینیشهر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای تعداد 696 نفر(356 دختر و 340 پسر) از آنان انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان (محقق ساخته) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان بود. دادهها به روش تحلیل عاملی اکتشافی، روش مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس و آلفای کرونباخ تحلیل و سپس نرمال بودن توزیع دادهها در نمره کل و زیرمقیاسها مطالعه شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی تعیین سه عامل بود که با عنوان خودکارآمدی مهارتهای تحصیلی، خودکارآمدی عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی آینده تحصیلی نامگذاری شدند که همگی دارای توزیع نرمال بودند. این عوامل همگی از مقدار ویژه بالاتر از 1 برخوردار بودند. روایی همگرای خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان با استفاده از همبستگی با پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (73/0 r= 001/0 p=) و همچنین، بررسی تفاوت در دو جنس تأیید شده است و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 93/0، و برای خردهمقیاسهای عملکرد تحصیلی 89/0، مهارتهای تحصیلی 84/0 و آینده تحصیلی 83/0 محاسبه شد. پرسشنامه 26 سؤالی خودکارآمدی تحصیلی برای جامعه دانشآموزان میتواند به عنوان ابزاری معتبر به منظور سنجش میزان باور و اعتماد به تواناییهای تحصیلی استفاده شود.
کلید واژگان
ساختروایی
پایایی
پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی
دانشآموزان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراناستادیار گروه مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




