• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی روند پدیدآیی پژوهش برنامه‌درسی و طبقه‌بندی سنت‌ها و صاحب‌نظران فعال در آن

    (ندگان)پدیدآور
    شریفیان, فریدون
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    549.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش، یکی از ابعاد مهم رشته‌های علمی به شمار می‌آید. در مقاله حاضر در چند بخش درباره پژوهش برنامه‌درسی بحث شده است. پس از مقدمه‌ای پیرامون وضعیت پژوهش برنامه‌درسی کوشش شده است بر اساس روند تاریخی، تلاش‌ها و آثار سال‌های گذشته تا امروز ذکر شود. در ادامه، از منظر چهار سنت فعال در عرصه پژوهش برنامه‌درسی و بر محور صاحبنظران برجسته هر سنت، به پژوهش برنامه‌درسی پرداخته شده است. در سنت چارچوب‌شناسی و تعریف متغیرهای پژوهش برنامه‌درسی به دیدگاه‌های جانسون،کیمپستون، راجرز و پوزنر؛ در سنت پژوهش تجربی در برنامه‌درسی به اندیشه‌های واکر؛ در سنت دیدگاه‌ها یا پارادایم‌های پژوهش برنامه‌درسی به نظرهای شوبرت، هاگرسون، کانلی، کلاندینین، آئوکی و رید و در سنت گونه‌ها یا روش‌های پژوهش برنامه‌درسی به آثار و دیدگاه‌های ادموند شورت پرداخته شده و روند تحول اندیشه‌های او مطرح گردیده است. در بخش‌ پایانی مقاله، ضمن اشاره به ظهور چشم‌اندازهای جدید در پژوهش برنامه‌درسی، مباحث جمع‌بندی شده است.
    کلید واژگان
    پژوهش برنامه‌درسی
    سنت‌های پژوهش برنامه‌درسی
    چارچوب و متغیرهای پژوهش
    پژوهش تجربی
    دیدگاه‌ها یا پارادایم‌های پژوهش
    روش‌های پژوهش

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-03-21
    1393-01-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    استادیار برنامه‌درسی دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2476-3608
    2423-6780
    URI
    http://nea.ui.ac.ir/article_19109.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160167

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • پژوهش در آموزش اکوکاردیوگرافی: شناخت روش های پژوهش کیفی 

      حسین ثابت, علی؛ وفایی, بهاره؛ شکری خیرآبادی, محسن؛ خدائی ورپشتی, مهدی (دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد, 2022-02-01)
      امروزه بسیاری از آموزشگران بالینی که خود پژوهشگر در زمینه بالینی یا در زمینه آموزش پزشکی می­باشند، به طور عمده از پژوهش کمی بهره می­گیرند و درصدد تعیین روابط بین متغیرها و شناسایی رابطه علی و معلولی بین تعداد معدودی از ...

    • تبیین رویکرد پژوهش محوری در آموزش و تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم تا ششم) بر اساس مؤلفه‌های پژوهش محوری 

      قاضی اردکانی, راحله؛ ملکی, حسن؛ صادقی, علیرضا (انجمن پژوهش های آموزشی ایران, 2018-01-21)
      هدف‌ از پژوهش حاضر تبیین ‌رویکرد‌ پژوهش‌‌‌محوری ‌در آموزش جهت استخراج مؤلفه‌های ‌آن و تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی (سوم تا ششم) در سال تحصیلی 96-1395 بود که به روش کیفی و کمی در دو فاز انجام ...

    • متدولوژی پژوهش در عرصه شیعه‌شناسی مراکز علمی پژوهشی متعلق به دانشگاه‌های فرانسه (دانشگاه سوربون و مدرسه عملی پژوهش‌های عالی) 

      جازاری معمویی, سعید (موسسه شیعه شناسی, 2015-06-22)
      دانشگاه‌ها و محققان مراکز پژوهشی کشور فرانسه؛ از قرن پانزدهم میلادی مطالعات و پژوهش‌های خویش را در حوزه اسلام، مذاهب و فرق آن آغاز نموده‌اند. به راستی می‌توان مدعی شد که نخستین مراکز علمی- دینی غرب که به مطالعه و تحقیق در ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب