مقایسه حافظه کوتاه مدّت (بصری- شنیداری- یادگیری تداعی)، فعّال و درازمدّت دانشآموزان قوی و ضعیف در املای زبان فارسی
(ندگان)پدیدآور
طباطبایی, مینوسلیمی, مسعودنادی, شهیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش که به روش مقایسهای پسرویدادی انجام شده، مقایسه حافظه کوتاه مدّت(بصری- شنیداری- یادگیری تداعی)، فعّال و دراز مدّت دانش آموزان قوی و دانش آموزان ضعیف در املای زبان فارسی بوده است. بدین منظور از طریق روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تعداد چهار مدرسه ابتدایی دخترانه از میان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان چادگان در سال تحصیلی 1392 به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابتدا، در سه نوبت آزمون املای فارسی از دانشآموزان نمونه گرفته شد و سپس آزمون های املا نمره گذاری و میانگین هر سه آزمون برای هر دانش آموز محاسبه گردید. 20 درصد بالا و20 درصد پایین نمره ها به ترتیب به عنوان گروه قوی وضعیف انتخاب شدند.30 نفر از دانش آموزانی که بالاترین نمرهها را داشتند(20=M)، به عنوان گروه قوی و 30 نفر از دانشآموزانی که درآزمون پایینترین نمرهها را کسب کرده بودند (70/14=M)، به عنوان گروه ضعیف انتخاب شدند. دانش آموزان هر دو گروه به سؤالهای آزمون حافظه وکسلر به صورت انفرادی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها ازآزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهدکه میانگین های نمره های دانش آموزان قوی با میانگین نمرههای دانش آموزان ضعیف دراملای زبان فارسی، درحافظه دراز مدّت(خرده آزمونهای اطلاعات عمومی و جهتیابی)، حافظه فعّال(خرده آزمون کنترل ذهنی)، حافظه شنیداری کوتاه مدّت (خرده آزمونهای حافظه منطقی و تکرار ارقام)، حافظه بصری کوتاه مدت ویادگیری تداعی، تفاوت معنیداری دارند (P
کلید واژگان
حافظه کوتاه مدّتحافظه فعّال
حافظه دراز مدّت
حافظه شنیداری
حافظه بصری
حافظه یادگیری تداعی
املا فارسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه پیام نور واحد فولاد شهر، اصفهان، ایراناستادیار دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، اصفهان، ایران
کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




