• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه حافظه کوتاه‌ مدّت (بصری- شنیداری- یادگیری تداعی)، فعّال و درازمدّت دانش‌آموزان قوی و ضعیف در املای زبان فارسی

    (ندگان)پدیدآور
    طباطبایی, مینوسلیمی, مسعودنادی, شهین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    221.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از انجام این پژوهش که به روش مقایسه‌ای پس‌رویدادی انجام شده، مقایسه حافظه کوتاه مدّت(بصری- شنیداری- یادگیری تداعی)، فعّال و دراز مدّت دانش آموزان قوی و دانش آموزان ضعیف در املای زبان فارسی بوده است. بدین منظور از طریق روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد چهار مدرسه ابتدایی دخترانه از میان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان چادگان در سال تحصیلی 1392 به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابتدا، در سه نوبت آزمون املای فارسی از دانش‌آموزان نمونه گرفته شد و سپس آزمون های املا نمره گذاری و میانگین هر سه آزمون برای هر دانش آموز محاسبه گردید. 20 درصد بالا و20 درصد پایین نمره ها به ترتیب به عنوان گروه قوی وضعیف انتخاب شدند.30 نفر از دانش آموزانی که بالاترین نمره‌ها را داشتند(20=M)، به عنوان گروه قوی و 30 نفر از دانش‌آموزانی که درآزمون پایین‌ترین نمره‌ها را کسب کرده بودند (70/14=M)، به عنوان گروه ضعیف انتخاب شدند. دانش آموزان هر دو گروه به سؤال‌های آزمون حافظه وکسلر به صورت انفرادی پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها ازآزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهدکه میانگین های نمره های دانش آموزان قوی با میانگین نمره‌های دانش آموزان ضعیف دراملای زبان فارسی، درحافظه دراز مدّت(خرده آزمون‌های اطلاعات عمومی و جهت‌یابی)، حافظه فعّال(خرده آزمون کنترل ذهنی)، حافظه شنیداری کوتاه مدّت (خرده آزمون‌های حافظه منطقی و تکرار ارقام)، حافظه بصری‌ کوتاه مدت ویادگیری تداعی، تفاوت معنی‌داری دارند (P
    کلید واژگان
    حافظه کوتاه مدّت
    حافظه فعّال
    حافظه دراز مدّت
    حافظه شنیداری
    حافظه بصری
    حافظه یادگیری تداعی
    املا فارسی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-09-23
    1393-07-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه پیام نور واحد فولاد شهر، اصفهان، ایران
    استادیار دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، اصفهان، ایران
    کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، اصفهان، ایران

    شاپا
    2476-3608
    2423-6780
    URI
    http://nea.ui.ac.ir/article_19121.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160085

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب