نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجفوند دریکوندی, محبتfa_IR
dc.contributor.authorوثیق, بهزادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:40:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:40:20Z
dc.date.available1399-07-08T23:40:20Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:40:20Z
dc.date.issued2019-06-22en_US
dc.date.issued1398-04-01fa_IR
dc.date.submitted2019-02-19en_US
dc.date.submitted1397-11-30fa_IR
dc.identifier.citationنجفوند دریکوندی, محبت, وثیق, بهزاد. (1398). تطبیق نماد و نشانه‌های دفاع مقدس در هنرهای تجسمی و معماری دفاع مقدس. فصلنامه نگره, 14(50), 124-149. doi: 10.22070/negareh.2019.3561.1963fa_IR
dc.identifier.issn‪۲۶۷۶-۷۲۴۴
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22070/negareh.2019.3561.1963
dc.identifier.urihttp://negareh.shahed.ac.ir/article_992.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159896
dc.description.abstractهنرهای تجسمی و معماری دو ابزار بیانی مهم انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس‌اند. هنرهای تجسمی از ابتدا به عنوان رسانه انقلاب استفاده شدند. بااین‌حال معماری عمدتاً پس از پایان دفاع‌مقدس به شکل موزه و یادمان پدید آمد. گمان می‌رود که این دو هنر با توجه به ریشه‌های محتوایی مشترک از عناصر بیانی مشترک نیز بهره ببرند. این تحقیق می‌کوشد با بررسی عناصر تصویری دو حوزه معماری و هنرهای تجسمی به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‌توان ادبیات و نحوه بیانی مشترک بین هنرهای متاثر از فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس به دست آورد، و عناصر مشترک و دستور زبان همپیوند بین هنرهای وابسته به مفهوم دفاع‌مقدس کدام است. نوع تحقیق، مطالعه تطبیقی بین‌رشته‌ای و روش پژوهش تحلیلی-تفسیری است. برای تحلیل محتوایی از روش شکل‌شناسی و شمایل‌نگاشتی اروین پانوفسکی استفاده شده است. از این‌رو پس از بررسی 26 نمونه از هنرهای تجسمی و 15 نمونه از یادمان‌ها و موزه‌های دفاع‌مقدس، تلاش می‌شود تا رابطه محتوایی و بیانی این دو هنر تحلیل گردد. برای بررسی عناصر به‌کاررفته در هنرهای تجسمی مربوط به دفاع‌مقدس، توصیف پیشاشمایل‌نگارانه، تحلیل شمایل‌نگارانه و تفسیر شمایل‌شناسانه هر یک از آثار با توجه به نظریه پانوفسکی تحلیل و ضمن بررسی عناصر به‌کاررفته در معماری دفاع‌مقدس، مورد مقایسه قرار می‌گیرند. پس از مقایسه عناصر هنرهای تجسمی و معماری، نتایج نشان می‌دهد که علی‌رغم عدم وجود همپوشانی بین نمادها در این دو حوزه، دارای همسویی در نمادپردازی نیز هستند. به عبارتی‌، هنرهای تجسمی و معماری دارای اشتراکات زیادی در حوزه دفاع‌مقدس نظیر عناصر انسانی، حیوانی، گیاهی، خطی-هندسی، معماری و بیجان می‌باشند که به جنبه یادآوری و بیادسپاری نمادها در حافظه جمعی مردم تأکید دارد.fa_IR
dc.format.extent1195
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شاهدfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه نگرهfa_IR
dc.relation.ispartofNegareh Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22070/negareh.2019.3561.1963
dc.subjectدفاع‌مقدسfa_IR
dc.subjectمطالعه تطبیقیfa_IR
dc.subjectهنرهای تجسمیfa_IR
dc.subjectمعماریfa_IR
dc.subjectنماد و نشانهfa_IR
dc.titleتطبیق نماد و نشانه‌های دفاع مقدس در هنرهای تجسمی و معماری دفاع مقدسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، روبروی پایگاه چهارم شکاری شهید وحدتی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفولfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار و عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفولfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue50
dc.citation.spage124
dc.citation.epage149


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد