دوره 14, شماره 50
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تحلیل نشانهشناختی عرفان در نگاره «اسکندر و زاهد» اثر کمالالدین بهزاد بر اساس دیدگاه چارلز پیرس
(دانشگاه شاهد, 2019-06-22)کمالالدین بهزاد یکی از مهمترین نگارگران ایرانی است. بهزاد در آثارش آموزههای دینی و همچنین داستانهای کهن را به تصویر کشیده است. عرفان اسلامی نیز یکی از درونمایههای موردتوجه بهزاد است. نگاره «اسکندر و زاهد» که در این ...
-
نمود تزیینات معماری تیموری در نگارههای شاهنامه بایسنغری
(دانشگاه شاهد, 2019-06-22)شاهنامه بایسنغری، یکی از ارزندهترین نسخ مصور دوره تیموری، در سال 833ق با پشتیبانی شاهزاده تیموری، بایسنغر میرزا ساخته شده است و 22 نگاره دارد. در شش نگاره، بناهایی با کارکرد کاخ و قلعه ترسیم و سطوح گستردهای از آنها با ...
-
نقش نقال و نقل نقاش: کنش و هم کنش عناصر اجرایی، تصویری و ساخت فضای چندساحتی در پردهخوانی میدانی
(دانشگاه شاهد, 2019-06-22)پردهخوانی یکی از گونههای نمایش انفرادی ایرانی و یکی از نمونههای بسیار قدیمی آن در جهان است. پردهخوانی در رده نمایشهای سنتی قرار میگیرد و تلفیقی از هنرهای مختلفی چون نمایش، شعر/ ادبیات، موسیقی/ آواز و نقاشی است. از ...
-
بررسی تحلیلی تأثیر مضامین و نقش مایههای فلزکاری ساسانی بر فلزکاری آل بویه
(دانشگاه شاهد, 2019-06-22)تحولات بهوجودآمده بعد از فتح ساسانیان توسط اعراب مسلمان و دگرگونیهای مذهبی پدیدار گشته در ایران بر هنرها، صنایع و فنون سدههای اولیه اسلامی تأثیراتی چشمگیر بر جای گذاشت. از جمله این هنرها، هنر فلزکاری است که در دورههای ...



