مطالعۀ نقوش سفالینههای معاصر روستای کلپورگان سراوان با رویکرد انسانشناسی هنر
(ندگان)پدیدآور
زکریایی کرمانی, ایماننظری, امیرشفیعی سرارودی, مهرنوشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سفالینههای روستای کلپورگان سراوان بهعنوان میراثدار هنر کهن و ارزشمند سفالگری در سرزمین بلوچستان ایران مطرحاند. این سفالینهها، از گذشته تا حال، صرفاً بهدست زنان هنرمند این منطقه ساخته میشوند و متأثر از باورها و اعتقادات قوم بلوچ، همچنین روان زنانۀ هنرمند، دارای فرمها و نقوشی منحصربهفردند که اگر چه در نگاه اول ساده و ابتدایی به نظر میرسند اما از لحاظ تجسمی و بصری دارای ساختاری منسجم بوده و جدا از آن دارای معانی و مفاهیمیاند که لازم است مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این مقاله مطالعۀ انسانشناختی سفال این منطقۀ غنی از ارزشهای فرهنگی است تا از این رویکرد بتوان به شناخت و دستهبندی نقوش تزیینی سفالینههای معاصر روستای کلپورگان دست یافت. از این روی این پژوهش بهدنبال پاسخگویی به این پرسش اصلی است که سفالینههای معاصر کلپورگان از منظر زیباییشناسی و معناشناسی دارای چه ویژگیها و شاخصههایی هستند. با توجه به رویکرد انسانشناسی هنر، در این پژوهش روش تحقیق بهصورت توصیفی-تحلیلی از نوع مردمنگاری است و فرایند انجام تحقیق شامل روش مردمنگاری بهعنوان روش تحقیق و روش میدانی به عنوان روش گردآوری اطلاعات میباشد. از جمله یافتههای این پژوهش میتوان به تفسیر سه بعد مهم زیباییشناسی، کارکردشناسی و معناشناسی در سفالینههای کلپورگان اشاره کرد که در قالب شاخصههایی مانند فرم، بازنمایی، کارکرد و سبک معنا پیدا میکند. نقوش سفالینههای کلپورگان براساس این مطالعۀ فرهنگبنیان،کارکردهای نمادین، ارجاع از طبیعت، هویتی و آیینی و مذهبی داشته و براساس الگوهای زیباییشناختی از گذشتههای دور تاکنون و از نسلی به نسل دیگر منتقل شدهاند. جنسیت بهعنوان یک عامل مهم و اساسی در فرایند کنش سفالگری و نقوش آن قابل طرح است.
کلید واژگان
سفال کلپورگانانسانشناسی هنر
زیباییشناسی
کارکردشناسی
معناشناسی
فرم
سبک
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه شاهدسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده صنایعدستی دانشگاه هنر اصفهانکارشناس ارشد صنایع دستی، مربی مدعو دانشکده هنر دانشگاه بیرجند
استادیار دانشکده صنایعدستی دانشگاه هنر اصفهان




