نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزکریایی کرمانی, ایمانfa_IR
dc.contributor.authorنظری, امیرfa_IR
dc.contributor.authorشفیعی سرارودی, مهرنوشfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:40:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:40:08Z
dc.date.available1399-07-08T23:40:08Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:40:08Z
dc.date.issued2015-12-22en_US
dc.date.issued1394-10-01fa_IR
dc.date.submitted2014-04-13en_US
dc.date.submitted1393-01-24fa_IR
dc.identifier.citationزکریایی کرمانی, ایمان, نظری, امیر, شفیعی سرارودی, مهرنوش. (1394). مطالعۀ نقوش سفالینه‌های معاصر روستای کلپورگان سراوان با رویکرد انسان‌شناسی هنر. فصلنامه نگره, 10(36), 74-91. doi: 10.22070/negareh.2015.261fa_IR
dc.identifier.issn‪۲۶۷۶-۷۲۴۴
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22070/negareh.2015.261
dc.identifier.urihttp://negareh.shahed.ac.ir/article_261.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159830
dc.description.abstractسفالینه‌های روستای کلپورگان سراوان به‌عنوان میراث‌دار هنر کهن و ارزشمند سفالگری در سرزمین بلوچستان ایران مطرح‌اند. این سفالینه‌ها، از گذشته تا حال، صرفاً به‌دست زنان هنرمند این منطقه ساخته می‌شوند و متأثر از باورها و اعتقادات قوم بلوچ، هم‌چنین روان زنانۀ هنرمند، دارای فرم‌ها و نقوشی منحصر‌به‌فردند که اگر چه در نگاه اول ساده و ابتدایی به نظر می‌رسند اما از لحاظ تجسمی و بصری دارای ساختاری منسجم بوده و جدا از آن دارای معانی و مفاهیمی‌اند که لازم است مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این مقاله مطالعۀ انسان‌شناختی سفال این منطقۀ غنی از ارزش‌های فرهنگی است تا از این رویکرد بتوان به شناخت و دسته‌بندی نقوش تزیینی سفالینه‌های معاصر روستای کلپورگان دست یافت. از این روی این پژوهش به‌دنبال پاسخگویی به این پرسش اصلی است که سفالینه‌های معاصر کلپورگان از منظر زیبایی‌شناسی و معناشناسی دارای چه ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی هستند. با توجه به رویکرد انسان‌شناسی هنر، در این پژوهش روش تحقیق به‌صورت توصیفی-تحلیلی از نوع مردم‌نگاری است و فرایند انجام تحقیق شامل روش مردم‌نگاری به‌عنوان روش تحقیق و روش میدانی به عنوان روش گردآوری اطلاعات می‌باشد. از جمله یافته‌های این پژوهش می‌توان به تفسیر سه بعد مهم زیبایی‌شناسی، کارکرد‌شناسی و معناشناسی در سفالینه‌های کلپورگان اشاره کرد که در قالب شاخصه‌هایی مانند فرم، بازنمایی، کارکرد و سبک معنا پیدا می‌کند. نقوش سفالینه‌های کلپورگان براساس این مطالعۀ فرهنگ‌بنیان،کارکردهای نمادین، ارجاع از طبیعت، هویتی و آیینی و مذهبی داشته و براساس الگوهای زیبایی‌شناختی از گذشته‌های دور تاکنون و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند. جنسیت به‌عنوان یک عامل مهم و اساسی در فرایند کنش سفالگری و نقوش آن قابل طرح است.fa_IR
dc.format.extent720
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شاهدfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه نگرهfa_IR
dc.relation.ispartofNegareh Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22070/negareh.2015.261
dc.subjectسفال کلپورگانfa_IR
dc.subjectانسان‌شناسی هنرfa_IR
dc.subjectزیبایی‌شناسیfa_IR
dc.subjectکارکرد‌شناسیfa_IR
dc.subjectمعناشناسیfa_IR
dc.subjectفرمfa_IR
dc.subjectسبکfa_IR
dc.titleمطالعۀ نقوش سفالینه‌های معاصر روستای کلپورگان سراوان با رویکرد انسان‌شناسی هنرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده صنایع‌دستی دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد صنایع دستی، مربی مدعو دانشکده هنر دانشگاه بیرجندfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده صنایع‌دستی دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue36
dc.citation.spage74
dc.citation.epage91


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد