| dc.contributor.author | زکریایی کرمانی, ایمان | fa_IR | 
| dc.contributor.author | نظری, امیر | fa_IR | 
| dc.contributor.author | شفیعی سرارودی, مهرنوش | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:40:08Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:40:08Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T23:40:08Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T23:40:08Z |  | 
| dc.date.issued | 2015-12-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1394-10-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2014-04-13 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1393-01-24 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | زکریایی کرمانی, ایمان, نظری, امیر, شفیعی سرارودی, مهرنوش. (1394). مطالعۀ نقوش سفالینههای معاصر روستای کلپورگان سراوان با رویکرد انسانشناسی هنر. فصلنامه نگره, 10(36), 74-91. doi: 10.22070/negareh.2015.261 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | ۲۶۷۶-۷۲۴۴ |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22070/negareh.2015.261 |  | 
| dc.identifier.uri | http://negareh.shahed.ac.ir/article_261.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159830 |  | 
| dc.description.abstract | سفالینههای روستای کلپورگان سراوان بهعنوان میراثدار هنر کهن و ارزشمند سفالگری در سرزمین بلوچستان ایران مطرحاند. این سفالینهها، از گذشته تا حال، صرفاً بهدست زنان هنرمند این منطقه ساخته میشوند و متأثر از باورها و اعتقادات قوم بلوچ، همچنین روان زنانۀ هنرمند، دارای فرمها و نقوشی منحصربهفردند که اگر چه در نگاه اول ساده و ابتدایی به نظر میرسند اما از لحاظ تجسمی و بصری دارای ساختاری منسجم بوده و جدا از آن دارای معانی و مفاهیمیاند که لازم است مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این مقاله مطالعۀ انسانشناختی سفال این منطقۀ غنی از ارزشهای فرهنگی است تا از این رویکرد بتوان به شناخت و دستهبندی نقوش تزیینی سفالینههای معاصر روستای کلپورگان دست یافت. از این روی این پژوهش بهدنبال پاسخگویی به این پرسش اصلی است که سفالینههای معاصر کلپورگان از منظر زیباییشناسی و معناشناسی دارای چه ویژگیها و شاخصههایی هستند. با توجه به رویکرد انسانشناسی هنر، در این پژوهش روش تحقیق بهصورت توصیفی-تحلیلی از نوع مردمنگاری است و فرایند انجام تحقیق شامل روش مردمنگاری بهعنوان روش تحقیق و روش میدانی به عنوان روش گردآوری اطلاعات میباشد. از جمله یافتههای این پژوهش میتوان به تفسیر سه بعد مهم زیباییشناسی، کارکردشناسی و معناشناسی در سفالینههای کلپورگان اشاره کرد که در قالب شاخصههایی مانند فرم، بازنمایی، کارکرد و سبک معنا پیدا میکند. نقوش سفالینههای کلپورگان براساس این مطالعۀ فرهنگبنیان،کارکردهای نمادین، ارجاع از طبیعت، هویتی و آیینی و مذهبی داشته و براساس الگوهای زیباییشناختی از گذشتههای دور تاکنون و از نسلی به نسل دیگر منتقل شدهاند. جنسیت بهعنوان یک عامل مهم و اساسی در فرایند کنش سفالگری و نقوش آن قابل طرح است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 720 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه شاهد | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه نگره | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Negareh Journal | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22070/negareh.2015.261 |  | 
| dc.subject | سفال کلپورگان | fa_IR | 
| dc.subject | انسانشناسی هنر | fa_IR | 
| dc.subject | زیباییشناسی | fa_IR | 
| dc.subject | کارکردشناسی | fa_IR | 
| dc.subject | معناشناسی | fa_IR | 
| dc.subject | فرم | fa_IR | 
| dc.subject | سبک | fa_IR | 
| dc.title | مطالعۀ نقوش سفالینههای معاصر روستای کلپورگان سراوان با رویکرد انسانشناسی هنر | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار دانشکده صنایعدستی دانشگاه هنر اصفهان | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد صنایع دستی، مربی مدعو دانشکده هنر دانشگاه بیرجند | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار دانشکده صنایعدستی دانشگاه هنر اصفهان | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 10 |  | 
| dc.citation.issue | 36 |  | 
| dc.citation.spage | 74 |  | 
| dc.citation.epage | 91 |  |