مرور دوره 1, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
انتقال معنی از طریق تصویرسازی ذهنی در جزء سی ام قرآن کریم
(دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2014-03-21)قرآن کریم معجزهی جاودان خداوند و منشور زندگی بشر در همه دورانها است. در روزگاری که آیات الهی بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد، عرب در اوج فصاحت و بلاغت بودند و قرآن آنان را در این زمینه به مبارزه طلبید. نگارندگان این مقاله ...
-
مقدمه ای بر زیبایی شناسی نقش و رنگ گلیم های عشایر بختیاری
(دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2014-03-21)نبوغ هنری و کیفیات زیبائیشناختی عشایر ایران خاصه عشایر بختیاری را میتوان بر پهنة دستبافتههای ایشان جستجو کرد. از این حیث گلیم، الگوئی در خور توجه و شاخص است. این هنر-صنعت پر پیرایه جولانگاه نقش و رنگ دنیای خیالین ...
-
نقش قرآن کریم در آفرینش هنری و شیو ه های مختلف کتاب آرایی در تمدن اسلامی ایران
(دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2014-03-21)قرآن کریم نقش مهمی در شکل گیری هنر اسلامی ایفا کرده است و زیبایی شناسی آن از زوایای مختلف قابل بحث است آنچه در این پژوهش مورد مداقه قرار گرفته زیبایی قرآن کریم با توجه به هنر کتاب آرایی است. هدف پژوهش بررسی تذهیب، خوشنویسی ...
-
بررسی نقشمایه های چهار شیء فلزی مکشوفه از مازندران دور ه قاجار
(دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2014-03-21)منطقهی شمالی ایران بهویژه مازندران و گلستان، سرشار از هنرهاست. در میان هنرهای گوناگون، هنر فلزکاری این خطه، خصوصاً در دورهی قاجار بنا به دلایل مختلفی مانند کمبود موزه های استانی و نگهداری اشیاء در گنجینهها، کمتر مورد ...
-
تحلیل نشانه شناختی تصویری از یک نگاره نسخه خطی “هزار و یک شب” به روش یوری لوتمان
(دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2014-03-21)در این مقاله، تحلیل نشانهشناختی نگارهای از نسخه خطی "هزار و یک شب" در مکتب قاجار اثر ابوالحسن خان غفاری (صنیعالملک) ارائه شده است. ابتدا روش نشانهشناسی فرهنگی و سپس رویکرد ساختارگرایانه متن هنری شرح داده شده و سپس معرفی ...
-
تناسب، زیبایی و هندسه نهان در نقوش سفال نوع آقکند
(دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand, 2014-03-21)انسان بر اساس حسی مشترک وجود تناسب را در زیبایی دخیل دانسته است. با این حال زیبایی و تناسب در طول زمان همواره شکل های متفاوت و پیچیدگیهای فزایندهای به خود گرفته است،همانطور که در نقاشی، مجسمه سازی، معماری معابد و بسیاری ...



