تجزیه و تحلیل عوامل و مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعۀ کیفیت خدمات الکترونیک: مطالعهای در بخشهای دولتی و خصوصی صنعت بانکداری
(ندگان)پدیدآور
منصوری, حسینغفورنیان, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر عوامل و مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعۀ کیفیت خدمات الکترونیک در بخشهای دولتی و خصوصی صنعت بانکداری را تجزیه و تحلیل میکند. پژوهش ازحیثِ هدف، پژوهشی کاربردی و ازمنظرِ روش، ترکیبیـاکتشافی به شمار میرود. این پژوهش در دو مرحله انجام گرفته است. در مرحلۀ نخست، جامعۀ پژوهش مشتملبر خبرگان بود که 15 نفر از خبرگان بهعنوانِ نمونه در پژوهش مشارکت داشتند. در این مرحله، از روش دلفی فازی و تحلیل عاملی برای شناسایی عوامل و مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعۀ کیفیت خدمات الکترونیک استفاده شد. در مرحلۀ دوم، مشتریان استفادهکننده از خدمات الکترونیک بانکهای دولتی و خصوصی شهر بندرعباس بهعنوانِ جامعۀ آماری در نظر گرفته شدند. حجم نمونه براساسِ فرمول کوکران، 385 نفر به دست آمد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن تأیید شد و اعتبار آن ضریب آلفای کرونباخ 897/0 داشت. در این مرحله بهمنظورِ تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روشهای ناپارامتریک (آزمونهای علامت، منویتنی، فریدمن و کروسکال والیس)، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر بهوسیلۀ نرمافزارهایSpss و Smart- PLS استفاده شد. مهمترین نتایج نشان داد عوامل مربوط به 1. کارایی، 2. دسترسپذیری سیستم، 3. محرمانهبودن، 4. برآوردهسازی و 5. پروفایل مشتری، بر توسعۀ کیفیت خدمات الکترونیک بانکهای دولتی و خصوصی بندرعباس تأثیرگذارند. یافتههای حاصل از رتبهبندی این عوامل دلالت بر آن دارد که شاخصهای مربوط به محرمانهبودن، بیشترین تأثیرگذاری را در توسعۀ خدمات الکترونیک در صنعت بانکداری دارند.
کلید واژگان
کیفیت خدماتخدمات الکترونیک
مشتریان اینترنتی
روش دلفی فازی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایراناستادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران




