طراحی مدل بازاریابی رابطهای بینبنگاهی در شبکة کسبوکار گردشگری پارسیان
(ندگان)پدیدآور
اسفیدانی, محمد رحیمنظری, محسنآقایی, محمدعبدالعلی, حامدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت هدفمند روابط با مشتریان تجاری یکی از عوامل موفقیت سازمانهاست. بر این اساس، شناسایی رابطه و انواع آن و دستهبندی مشتریان بر پایة انتظار ایشان از رابطة راهنمای انتخاب استراتژی بازاریابی رابطه را برای شرکت فراهم میسازد. در این پژوهش به روش تئوری دادهبنیان و از طریق مصاحبه با فعالان شبکة روابط کسبوکار گردشگری در هتلهای پارسیان تئوری بازاریابی رابطهای بینبنگاههای تجاری در این بازار شناسایی شدهاند. در این پژوهش، از طریق نمونهگیری نظری و با انجام 17 مصاحبه، معیارهای نوعشناسی روابط شامل متغیرهای جذابیت رابطه و میزان عمق و دوام رابطه متأثر از عواملی چون ارزش مورد انتظار، اعتماد ادراکشده، وابستگی ادراکشده و متغیرهای میانجی سرمایهگذاریهای طرفین در رابطه، نهادینهسازی و تطابق که موجب ایجاد دیدگاههای متفاوت مشتریان تجاری میشود، شناسایی شده است. بر این اساس، دیدگاه ایشان در شناسایی فرصتها، وقف منابع، بیاعتنایی، خیانت و بازیابی رابطه تقسیم میشود و شرکت بنا بر دیدگاه و انتظار مشتریان تجاری، استراتژی بازاریابی رابطهای را برمیگزیند. حمایت، شراکت، رقابت در جهت مثبت و منفی و جلب رضایت استراتژیهای پیشِ روی شرکت براساس دیدگاه مشتری و نوع رابطه است.
کلید واژگان
بازاریابی رابطهای بینبنگاهینوعشناسی رابطه
نوعشناسی مشتری
جذابیت رابطه
عمق و دوام رابطه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
استادیار گروه پژوهشی مدیریت توسعه اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری/ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران




