بررسی اثرات تبلیغات دهانبهدهان بر میزان رشد تعداد کاربران بازیهای موبایلی در ایران
(ندگان)پدیدآور
پارسانژاد, مجمدرضاخوش لهجه صدق, مجتبیگنج خانی, میلادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
روند رو به رشد تقاضای بازیهای رایانهای و بهویژه موبایلی، توسعهدهندههای بسیاری را به تولید و عرضة انواع مختلفی از این بازیها ترغیب کرده است. توسعهدهندههای بازی، ایدههای جذاب و مناسبی برای تولید بازیهای موبایل دارند و اغلب از لحاظ فنی توان تولید آن در کشور وجود دارد؛ اما مشکل اصلی، عرضة محصول و بازاریابی است. این مقاله تأثیر عوامل اصلی تصمیمگیری در خصوص بازاریابی بازیهای موبایلی نظیر سرمایهگذاری، کیفیت، تبلیغات دهانبهدهان، رضایت، وفاداری و ترجیحات کاربر را در میزان نصب و سوددهی بازی بررسی و پیشبینی میکند. مدلسازی و شبیهسازی با استفاده از روش پویاییشناسی سیستم انجام شده و نتایج تحلیل حساسیت حاکی از آن است که سود و نصب فعال بازی موبایلی بهشدت به سرمایة اولیه، قیمت بازدید، پرداخت درونبرنامهای و میزان جذب تبلیغات بازی حساس است و حساسیت کمتری به درصد ذخیرة قانونی و ترجیحات مصرفکننده دارد. همچنین تبلیغات دهانبهدهان با افزایش آمار نصب بازی و کیفیت با کاهش میزان حذف بازی اثر فزایندهای بر سوددهی بازی میگذارند. نتیجة جالب توجه دیگری که از مدلسازی حاصل شد این بود که توسعهدهندگان بازی در صورت ورود به ژانر پرترجیح، نصب و سوددهی بیشتر کسب نخواهند کرد؛ زیرا رقبای دیگر نیز در آن عرصه وارد شده و سهم بازار بین توسعهدهندگان بازار تقسیم میشود.
کلید واژگان
تبلیغات دهانبهدهانمدل PAD
بازیهای موبایل
ترجیحات بازیکنان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی پیشرفت، گروه مدیریت علم و فناوریدانشکده پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران تهران
دانشکده پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران تهران




