متغیرهای میانجی، تعدیل گر و مداخله گر در پژوهشهای بازاریابی: مفهوم، تفاوتها، آزمونها و رویه های آماری
(ندگان)پدیدآور
عزیزی, شهریارنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
طی سالهای اخیر نظریه های بازاریابی به شدت توسعه یافته است. توسعه نظریه های بازاریابی موجب لزوم توجه به متغیرهای میانجی و تعدیل گر به عنوان تکمیل کننده الگوهای پژوهشی بازاریابی شده است.  پژوهشگران بازاریابی نیازمند اطلاع از معنای درست سه متغیر میانجی، تعدیل گر و مداخله گر و رویه ها و آزمونهای درست مربوطه هستند. با شناخت مفهوم متغیرهای میانجی، تعدیل گر و مداخله گر می توان الگوهای بازاریابی علمی متناسب تری با دنیای واقعی ارائه نمود. در این مقاله  ابتدا مفهوم سه متغیر: میانجی، تعدیل گر و مداخله گر بررسی و سپس مقایسه شد. در بخش بعدی  رویه ها و آزمونهای آماری مناسب برای تشخیص هر متغیر ارائه شد.
کلید واژگان
میانجیتعدیل گر
مداخله گر
آزمونهای آماری
رویه های آماری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan




