• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تحول سیالی واژگان کلامی و مقوله ای در گفتار کودکان فارس زبان

    (ندگان)پدیدآور
    کرمی نوری, رضامرادی, علیرضااکبری زردخانه, سعیدغلامی, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    301.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با هدف بررسی و سیر تحول سیالی واژگان کلامی و مقوله ای در دانش آموزان یک زبانه فارس، تعداد 600 دانش آموز (300 دختر و 300 پسر) با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی از میان دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند. جهت اندازه گیری فراوانی و سیالی کلمات دانش آموزان، از آزمون کلمه سازی با نشانه حروف اولیه و کلمه سازی بانشانه های مقوله ها استفاده شد. نتایج نشان داد در مجموع پایه های پنجگانه، دانش آموزان دختر وپسر در میانگین تعداد کلمات ارائه شده به آزمون مقوله ها از هم تفاوت معنی داری دارند. این تفاوت به نفع دختران است، بدین معنا که دختران توانسته اند کلمات بیشتری درمقایسه با پسران به آزمون مقوله ها ارائه کنند؛ ولی چنین تفاوتی بین دانش آموزان دختر و پسر در میانگین تعداد کلمات ارائه شده به آزمون حروف دیده نشد. همچنین نتایج نشان دهنده تفاوت میانگین پایه های تحصیلی هم درآزمون مقوله ها وهم حروف است؛ که این امر نشان دهنده تحول و گسترش خزانه واژگان مقوله ای و حروف کودکان، درضمن افزایش سن و بالارفتن درپایه های تحصیلی است. بنابراین می توان گفت که آزمون مقوله ها در مقایسه با آزمون حروف از کفایت بیشتری برای نشان دادن تفاوت های تحولی و جنسیتی برای این گروه سنی برخوردار است.
    کلید واژگان
    دانش آموز یک زبانه فارس
    سیالی واژگان کلامی
    سیالی مقوله ای

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2008-03-20
    1387-01-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
    دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران
    کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
    کارشناس ارشد روانشناسی

    شاپا
    1735-1235
    URI
    http://noavaryedu.oerp.ir/article_78870.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157606

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب