تأملی بر هم نشینی ادبیات کودک و فلسفه در برنامه فلسفه برای کودکان
(ندگان)پدیدآور
خسرونژاد, مرتضینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هر چند نهضت فلسفه برای کودکان در پیشبرد برنامه های خویش، همواره از ادبیات کودک سود برده، اما هیچ گاه تأملی نظری بر این مفهوم نداشته است. عمده بحث های صاحب نظران این نهضت، درباره مفاهیم کودک، فلسفه و نظریه تربیتی بوده است و ادبیات صرفاً ابزاری در نظرگرفته شده که مقصدی جز خودش -در این جا تربیت تفکر فلسفی- دارد. مقاله حاضر در پی آن است که در تعامل مفاهیم کودکی و فلسفه، جایی را نیز به ادبیات کودک اختصاص دهد و رابطه سه مفهوم را - به جای دو مفهوم- تحلیل کند و در نهایت در جست وجوی رویکرد باشد که هم زمان با پرورش تفکر فلسفی کودکان، بر ماهیت و هویت مستقل ادبیات نیز ارج گذارد.
کلید واژگان
ادبیات کودکداستان
فلسفه
فلسفه برای کودکان
کودک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2006-06-221385-04-01




