بررسی رابطۀ جو سازمانی مدرسه با روحیۀ کارآفرینی در دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
صمدی, پروینشیرزادی اصفهانی, همانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه جو مدرسه با روحیه کارآفرینی در دانش آموزان دختر پایه های دوم و سوم مقطع متوسطه شهر اصفهان بوده است. روش پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. نمونه های آماری شامل، 180 مدیر و دبیر زن شاغل در دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان و 150 دانش آموز دختر پایه های دوم و سوم متوسطه بوده که از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده است. به منظورگردآوری داده ها از دو پرسشنامه جو سازمانی و پرسشنامه محقق ساختۀ روحیه کارآفرینی استفاده شده است. ضریب پایایی پرسشنامه ها به ترتیب 0/84 و 0/87 برآورد شده است. تجزیه وتحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار SPSS انجام پذیرفته و نتایج نشان داده است: 1) میان جو سازمانی و روحیه کارآفرینی در سطح 0/05≥P رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. 2) جو مدارس دخترانه مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-84 بیشترگرایش به باز بودن دارد. 3) شاخصهای روحیه کارآفرینی (خلاقیت، عزت نفس، انگیزه پیشرفت، منبع کنترل درونی، آینده نگری و خطرپذیری) در دانش آموزان بالاتر از میانگین است. 4) میان شاخصهای جو سازمانی (صمیمیت، عدم جوشش، بازدارندگی) با روحیه کارآفرینی درسطح 0/05≥p رابطه معناداری وجود دارد، اما میان سایر شاخصهای جوسازمانی (روحیه، کناره گیری، نفوذ، تأکید بر تولید، مراعات) با روحیه کارآفرینی رابطه معنادار وجود ندارد. 5) میان جو هنرستان ها و دبیرستان ها در ایجاد روحیه کارآفرینی رابطه معنادار وجود ندارد.
کلید واژگان
جو سازمانیروحیۀ کارآفرینی
جو مدرسه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2006-06-221385-04-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراءکارشناس ارشد مدیریت آموزشی




