نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکریمی, ربابهfa_IR
dc.contributor.authorمدرس خیابانی, شهرامfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:33:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:33:00Z
dc.date.available1399-07-08T23:33:00Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:33:00Z
dc.date.issued2017-08-23en_US
dc.date.issued1396-06-01fa_IR
dc.identifier.citationکریمی, ربابه, مدرس خیابانی, شهرام. (1396). بررسی میزان کاربرد نخستی های معنایی (جهانی های معنایی) کتاب درسی زبان انگلیسی پایة هفتم دورة اول متوسطه (Prospect1). نوآوری های آموزشی, 16(3), 91-114.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1235
dc.identifier.urihttp://noavaryedu.oerp.ir/article_79127.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157385
dc.description.abstractهدف از پژوهش حاضر بررسی میزان کاربرد نخستی های معنایی در کتاب درسی زبان انگلیسی پایة هفتم دورة اول متوسطه (Prospect 1) بوده است. این پژوهش کاربردی و روش تحقیق آن تحلیل محتواست. پیکرة پژوهش، کتاب درسی زبان انگلیسی پایه هفتم دوره اول متوسطه است و در قالب فایل متنی از کتاب درسی زبان انگلیسی پایه هفتم تهیه شده است. با استفاده از نرم افزار NSP، نوع و فراوانی واژه های کتاب استخراج شده است. سپس، به کمک نرم افزار SPSS و انجام تحلیل معناداری آماری، نتایج تحقیق مشخص شده است. نتایج نشان می دهد که توزیع فراوانی مؤلفه های معنایی (نخستی های معنایی) که اساساً صورت های پربسامد در هر زبان محسوب می شود، در مقایسه با سایر صورت های واژگانی موجود در این کتاب بسیارکم است. بر اساس پژوهش های قبلی (مولر و همکاران) در تهیه و تدوین کتاب های درسی مقدماتی زبان آموزان از کل نخستی های معنایی و یا حداقل بخش زیادی از آن ها استفاده شده است، درحالی که در این کتاب از کل واژه های استخراج شده تنها 512 مورد یعنی 7/8 درصد، به نخستی های معنایی اختصاص یافته است. در میان نخستی های معنایی، کاربرد کنشگرها (با فراوانی 244) نسبت به سایر حوزه های معنایی در کتاب درسی زبان انگلیسی پایة هفتم دورة اوّل متوسطه (Prospect 1) بیشتر است. این در حالی است که مکان نماها با فراوانی 7، موجودیت نماها با فراوانی 7، مالکیت نماها با فراوانی 7، مشخصه نماها با فراوانی 7، نخستی های معنایی مرگ و زندگی با فراوانی 3 و کنشگرهای رابطه ای با فراوانی 1 کمترین فراوانی را در متن داشته اند و میزان فراوانی توصیف نماها، شباهت نماها و تشدیدکننده ها در نمونة مورد مطالعه صفر است.fa_IR
dc.format.extent524
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofنوآوری های آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Innovationsen_US
dc.subjectنخستی های معناییfa_IR
dc.subjectجهانی های معناییfa_IR
dc.subjectفرازبان معنایی طبیعیfa_IR
dc.subjectکتاب زبان انگلیسی پایة هفتم (Prospect 1)fa_IR
dc.titleبررسی میزان کاربرد نخستی های معنایی (جهانی های معنایی) کتاب درسی زبان انگلیسی پایة هفتم دورة اول متوسطه (Prospect1)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد رشتة زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue3
dc.citation.spage91
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد