بررسی میزان کاربرد نخستی های معنایی (جهانی های معنایی) کتاب درسی زبان انگلیسی پایة هفتم دورة اول متوسطه (Prospect1)
(ندگان)پدیدآور
کریمی, ربابهمدرس خیابانی, شهرامنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان کاربرد نخستی های معنایی در کتاب درسی زبان انگلیسی پایة هفتم دورة اول متوسطه (Prospect 1) بوده است. این پژوهش کاربردی و روش تحقیق آن تحلیل محتواست. پیکرة پژوهش، کتاب درسی زبان انگلیسی پایه هفتم دوره اول متوسطه است و در قالب فایل متنی از کتاب درسی زبان انگلیسی پایه هفتم تهیه شده است. با استفاده از نرم افزار NSP، نوع و فراوانی واژه های کتاب استخراج شده است. سپس، به کمک نرم افزار SPSS و انجام تحلیل معناداری آماری، نتایج تحقیق مشخص شده است. نتایج نشان می دهد که توزیع فراوانی مؤلفه های معنایی (نخستی های معنایی) که اساساً صورت های پربسامد در هر زبان محسوب می شود، در مقایسه با سایر صورت های واژگانی موجود در این کتاب بسیارکم است. بر اساس پژوهش های قبلی (مولر و همکاران) در تهیه و تدوین کتاب های درسی مقدماتی زبان آموزان از کل نخستی های معنایی و یا حداقل بخش زیادی از آن ها استفاده شده است، درحالی که در این کتاب از کل واژه های استخراج شده تنها 512 مورد یعنی 7/8 درصد، به نخستی های معنایی اختصاص یافته است. در میان نخستی های معنایی، کاربرد کنشگرها (با فراوانی 244) نسبت به سایر حوزه های معنایی در کتاب درسی زبان انگلیسی پایة هفتم دورة اوّل متوسطه (Prospect 1) بیشتر است. این در حالی است که مکان نماها با فراوانی 7، موجودیت نماها با فراوانی 7، مالکیت نماها با فراوانی 7، مشخصه نماها با فراوانی 7، نخستی های معنایی مرگ و زندگی با فراوانی 3 و کنشگرهای رابطه ای با فراوانی 1 کمترین فراوانی را در متن داشته اند و میزان فراوانی توصیف نماها، شباهت نماها و تشدیدکننده ها در نمونة مورد مطالعه صفر است.
کلید واژگان
نخستی های معناییجهانی های معنایی
فرازبان معنایی طبیعی
کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم (Prospect 1)
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتة زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهراناستادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
شاپا
1735-1235Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
راهحلهای معنایی برای کتابخانههای دیجیتال با تأکید بر استانداردها و فنآوریهای وب معنایی
میرحسینی, زهره؛ دستاران, مراد (دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال, 2019-05-22)هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و مرور مفاهیم معنایی-اجتماعی در حال ظهور در کتابخانههای دیجیتال است و در این راستا توان بالقوۀ استفاده از استانداردها و فنآوریهای وب معنایی را مورد کنکاش قرار داده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر ...
-
تأثیر مؤلفه های خلاقیت تورنس بر بازسازی دانش در شبکه ی حافظه ی معنایی به وسیله ی الگوریتم جستوجوی معنایی چند محدودتی در آزمون تداعی های دور
اسکندری, حسین؛ اسکندری, حسین؛ حلمی, ساناز؛ حلمی, ساناز (سیدعلی نقی خرازی, 2016-10-01)هدف: از میان مجموعه ای وسیع و بعضاً نامتناهی از راه حل های بالقوه، یافتن بهترین پاسخ یا جریانی از فعالیت ها برای بسیاری از مسایل مهم، نیاز به در نظر گرفتن چندین محدودیت دارد. هدف این مقاله، ارائه ی الگوریتم جست وجو و تعیین ...
-
ابعاد معنایی «انداختن» و «بریدن» با رویکردی درزمانی: چندمعنایی، هم نامی یا هم معنایی بافت مقید؟
چنگیزی, احسان؛ عبدالکریمی, سپیده (دانشگاه شیراز, 2016-03-20)مطالعه حاضر پژوهشی معنی شناختی از نوع درزمانی است که در آن نگارندگان به بررسی معانی دو فعل «انداخت/اندازـ» و «بُرید/بُرـ» میپردازند. برای چنین بررسی ای، معانی افعال یادشده در دورههای باستان و میانه زبانهای ایرانی و ...




