نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهرنگی, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorنصیری, رحیمعلیfa_IR
dc.contributor.authorزبرجدی آشتی, آرشfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:32:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:32:55Z
dc.date.available1399-07-08T23:32:55Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:32:55Z
dc.date.issued2016-09-22en_US
dc.date.issued1395-07-01fa_IR
dc.identifier.citationبهرنگی, محمدرضا, نصیری, رحیمعلی, زبرجدی آشتی, آرش. (1395). توسعۀ کاربست الگوی جدید مدیریت آموزش در آموزش علوم تجربی. نوآوری های آموزشی, 15(3), 85-108.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1235
dc.identifier.urihttp://noavaryedu.oerp.ir/article_79097.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157355
dc.description.abstractهدف از این پژوهش بررسی تأثیر تدریس علوم تجربی، با استفاده از الگوی جدید مدیریت آموزش، بر پیشرفت درسی دانش آموزان پسر سال سوّم راهنمایی شهرستان بهارستان در سه حیطة دانش، نگرش و مهارت بوده است. در این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، دو کلاس شامل 68 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس (یک کلاس 34  نفری به عنوان گروه کنترل و یک کلاس 34 نفری به عنوان گروه آزمایش) از دو مدرسة پسرانه مشارکت داشتند. این دو کلاس طی 14 جلسة 75 دقیقه ای در مدت هفت هفته با محتوای درسی یکسان (فصل ششم کتاب علوم تجربی سال سوّم راهنمایی: مبحث کار، انرژی و توان) آموزش دیدند. آموزش در گروه کنترل به روش سنتی و متداول و در گروه آزمایش بر اساس سناریوی تدریس الگوی مدیریت آموزش انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون دانشی معلم ساخته، پرسش نامة نگرش سنج احمدی (1389) و چک لیست مهارتی معلم ساخته، به ترتیب برای اندازه گیری پیشرفت درسی دانش آموزان در حیطه های دانش، نگرش و مهارت بود. روایی، پایایی و اعتبار صوری و محتوایی این آزمون ها و میزان انطباق آن ها با اهداف آموزشی و محتوای موضوع مورد آموزش نیز به وسیلة تعدادی از اساتید علوم تربیتی و سرگروه های درسی تأیید شد. نتایج تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تی (t) مستقل و تحلیل کوواریانس نشان داد که پیشرفت درسی دانش آموزان گروه آزمایش در حیطه های دانش و مهارت به نحو معناداری بیشتر از دانش آموزان گروه کنترل بوده، اما این تأثیر در حیطة نگرش معنادار نیست. بنابراین، کاربست ده گام الگوی جدید مدیریت آموزش در کلاس های درس علوم تجربی به عنوان بستری مناسب جهت بهبود پیشرفت درسی دانش آموزان توصیه گردید.fa_IR
dc.format.extent1814
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofنوآوری های آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Innovationsen_US
dc.subjectالگوی مدیریت آموزشfa_IR
dc.subjectپیشرفت درسیfa_IR
dc.subjectعلوم تجربیfa_IR
dc.subjectتحلیل کوواریانسfa_IR
dc.subjectاندازۀ اثرfa_IR
dc.titleتوسعۀ کاربست الگوی جدید مدیریت آموزش در آموزش علوم تجربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستاد دانشگاه خوارزمی،fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی،fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی،fa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue3
dc.citation.spage85
dc.citation.epage108


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد