| dc.contributor.author | رضا زین آبادی, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمودی, زینب | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:32:52Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:32:52Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:32:52Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:32:52Z | |
| dc.date.issued | 2016-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-01-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رضا زین آبادی, حسن, محمودی, زینب. (1395). نقش مدیران در ایجاد و توسعۀ تسهیم دانش در معلمان ابتدایی: معرفی متغیر رهبری تسهیم دانش. نوآوری های آموزشی, 15(1), 85-103. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1235 | |
| dc.identifier.uri | http://noavaryedu.oerp.ir/article_79084.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157342 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر به روش ترکیبی اکتشافی و با هدف بررسی نقش مدیران در ایجاد و توسعۀ تسهیم دانش در میان معلمان انجام شده است. ابتدا در بخش کیفی، خبرگان آموزشی به صورت هدفمند انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج تحلیل محتوا و کدگذاری مصاحبه ها 60 نشانگر را شناسایی نمود. نشانگرها در قالب 12 بعد شامل «باور مدیر به تسهیم دانش»، «نیاز آفرینی برای تسهیم دانش»، «ترویج فرهنگ مشارکت در مدرسه»، «توسعه روابط و تعامل در مدرسه»، «تعیین انتظارات رسمی از معلمان برای تسهیم دانش»، «برگزاری جلسات برای تسهیم دانش»، «ایجاد فرصت غیررسمی برای تسهیم دانش»، «ایجاد و پرورش گروه های یادگیرنده»، «مدیر به عنوان الگوی تسهیم گر دانش»، «شناسایی و پرورش معلمان مشتاق به تسهیم دانش»، «تشویق به تسهیم دانش»، و «تشویق به مستندسازی دانش» طبقه بندی شد. در بخش کمّی نیز بر اساس نشانگان و ابعاد شناسایی شده، پرسش نامۀ رهبری تسهیم دانش طراحی شد. در این بخش 377 معلم مدارس ابتدایی شهر تهران به صورت تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامه را تکمیل کردند. داده های این بخش با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که الگوی اندازه گیری متغیر رهبری تسهیم دانش برازش خوبی با داده ها دارد. این پژوهش به نقش مدیران در ایجاد و توسعۀ تسهیم دانش در معلمان تأکید می کند و متغیر و پرسش نامۀ رهبری تسهیم دانش را به پژوهشگران علاقه مند پیشنهاد می کند. در پایان در مورد یافته ها بحث شده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1113 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نوآوری های آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Educational Innovations | en_US |
| dc.subject | تسهیم دانش | fa_IR |
| dc.subject | رهبری تسهیم دانش | fa_IR |
| dc.subject | معلم | fa_IR |
| dc.subject | مدیر | fa_IR |
| dc.title | نقش مدیران در ایجاد و توسعۀ تسهیم دانش در معلمان ابتدایی: معرفی متغیر رهبری تسهیم دانش | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 85 | |
| dc.citation.epage | 103 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-7345-5012 | |