نگاهی انتقادی و تحلیلی به سیر تاریخ ادبیات مدارس از سال 1370 تا 1390
(ندگان)پدیدآور
اکبر عطرفی, علیاکبری شِلدره, فریدونحق شناس, مریمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تاریخ ادبیات در معنای ظاهر، تاریخِ متون ادبی ـ نظم و نثرـ است اما در واقع باید آن را تاریخ و سیرِ اندیشه و تفکر دانست که در قالبِ شعر و نثر جلوه نموده است. تاریخ ادبیات فارسی، پیوستگی تنگاتنگی با تاریخ اندیشه و افکار و آرا در ایران دارد، اما این پیوستگی همواره نادیده، انگاشته شده است.  در دو دهة  هفتاد و هشتاد، یعنی دو دهة اخیر، تغییراتی تقریباً اساسی در کتاب های تاریخ ادبیات مدارس روی داده است؛ متفاوت از واحدهایی که تا سال 1372 در مدارس تدریس می شد. در این مقاله، ما سعی کردیم ابتدا این تغییرات را انعکاس دهیم و سپس به بررسی نقاط ضعف و قوت این درس بپردازیم و در آخر کتاب های تاریخ ادبیات این دو دهة مدارس را با تاریخ ادبیات های سال های گذشته مقایسه کنیم.  در این مقاله، تمام نگاه ها به سمت کاربردی شدن درس تاریخ ادبیات، کشانده شده است تا زمینه ای برای بیرون بردن این درس از حالتی خشک و ایستای، و تبدیل آن به ساعت تحلیل عملی محتوا و نقد کاربردی باشد.
کلید واژگان
تاریخ ادبیاتدبیرستان
کتاب درسی
دوره بندی و سازماندهی محتوا
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطباییعضو هیئت علمی سازمان پژوهش و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر تألیف
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی




