تمایز دانش آموزان منضبط و غیرمنضبط براساس ذهن خوانی و هوش هیجانی
(ندگان)پدیدآور
رحمانی, سامانمصرآبادی, جوادزوار, تقینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مؤثرترین روش های مدیریت کلاس، شناخت عوامل مؤثر بر نظم و انضباط دانش آموزان است. در این راستا هدف اصلی این پژوهش تمایز دانش آموزان منضبط و غیرمنضبط براساس ذهن خوانی و پنج مؤلفة هوش هیجانی (خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، هشیاری اجتماعی، مهارت های اجتماعی) می باشد. نمونة این پژوهش 384 نفر از دانش آموزان دورة متوسطة شهر تبریز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و روش هدفمند انتخاب شدند. برای انتخاب دانش آموزان منضبط و غیرمنضبط از دو نقطه برش برای نمرات انضباط دختران و پسران و نیز نظرات مسؤلان مدرسه استفاده شد. همچنین جهت جمع آوری داده های پژوهش از پرسش نامه هوش هیجانی شیرینگ و آزمون ذهن خوانی بارون ـ کوهن استفاده گردید. داده های به دست آمده با روش های آماری تجزیة تابع تشخیص و رگرسیون لوجستیک تجزیه و تحلیل شدند. یافته های تجزیه تابع تشخیص منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد. طبق این تابع چهار متغیر ذهن خوانی، خودکنترلی، هشیاری اجتماعی و خودانگیزی دارای بالاترین توان در تمایز دو گروه بودند. همچنین نتایج تابع تشخیص نشان داد که 60 درصد از افراد دو گروه طبق تابع به دست آمده به طور صحیح مجدداً طبقه بندی شدند. نتایج معنادار رگرسیون لوجستیک نشان داد که این مدل می تواند 60 درصد دانش آموزان را در دو گروه منضبط و غیرمنضبط طبقه بندی کند.
کلید واژگان
ذهن خوانیهوش هیجانی
مدیریت کلاس
انضباط
دانش آموزان دبیرستانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتیدانشیار روانشناسی تربیتی دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
استادیار مدیریت آموزشی دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان




