• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی الگوی ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران در مناطق کمتر توسعه یافته و بررسی اثربخشی آن

    (ندگان)پدیدآور
    فضلی, رخسارهاکبر سیف, علیکیامنش, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    690.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران در مناطق کمتر توسعه یافته است؛ اگر الگویی بتواند سطح کیفی آموزش را در مناطق کمتر توسعه یافته ارتقاء بخشد، می تواند مبنایی برای طراحی الگوهای مناسب دیگر باشد. بدین منظور با استفاده از نمودار پارتو، مسائل اساسی مربوط به آموزش دختران روستایی در منطقه راسک استان سیستان و بلوچستان مشخص شدند و الگوی آموزشی، طراحی و تولید گردید. سؤال اصلی پژوهش عبارت بود از: «الگوی طراحی شده ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران یک روستا در مناطق کمتر توسعه یافته، چه تأثیری بر پیشرفت تحصیلی و میزان غیبت آنان دارد؟ » پژوهش حاضر با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی، ١٠ روستا با ٨٦٦ دانش آموز ا ز روستاهای منطقه راسک استان سیستان و بلوچستان را به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار داد. متغیر مستقل این پژوهش، الگوی ارتقاء کیفیت بود که با استفاده از روش های فعال و مشارکتی طراحی شد و در سال تحصیلی ٨٨ - ١٣٨٧ اعمال گردید. تأثیر این متغیر در پایان سال تحصیلی بر متغیرهای وابسته، یعنی نمرات درسی، مهارت برقراری ارتباط و نگرش دانش آموزان نسبت به مدرسه و همچنین میزا ن غیبت آنان، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون های آماری، تفاوت معنادار دو گروه آزمایش و گواه را تأیید می کنند و نشان می دهند استفاده از الگوی ارتقاء کیفیت آموزش می تواند پیشرفت تحصیلی دختران روستایی در مناطق کمتر توسعه یافته، شامل نمرات درسی، مهارت برقراری ارتباط و نگرش مثبت نسبت به مدرسه را افزایش داده، میزان غیبت آن ها را کاهش دهد.
    کلید واژگان
    کیفیت آموزش
    دختران
    مناطق کمتر توسعه یافته
    یادگیری فعال و مشارکتی
    مهار ت برقراری ارتباط
    نگر ش نسبت به مدرسه

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2009-12-22
    1388-10-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی؛ yadegredust rf @ gmailcom
    استاد دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات؛ kiamaneshar @yahoocom

    شاپا
    1735-1235
    URI
    http://noavaryedu.oerp.ir/article_78913.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157177

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب