• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیرفوری و تداومی آموزش راهبرد های خودتنظیمی بر خودتنظیم گری و حل مساله ریاضی

    (ندگان)پدیدآور
    صمدی, معصومه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    757.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مطالعات انجام شده در زمینه آموزش ریاضی  حاکی از این است که آموزش ریاضی به ندرت توانایی حل مساله را در دانش آموزان ایجاد کرده است . این موضوع متخصصان آموزش ریاضی را  وادار کرد که به آسیب شناسی این پدیده بپردازند.آنان در پی انجام مطالعاتی دراین زمینه دریافتند که لازمه موفقیت در حل مسائل ریاضی ، علاوه بر اکتساب اصول مفاهیم ریاضی ، مجهز بودن به راهبرد های خود تنظیمی است. هدف از این تحقیق بررسی اثر بخشی فوری (اثر بخشی  بعد از آموزش ) و تداومی (اثر بخشی در طول زمان )تاثیر آموزش راهبرد های خودتنظیمی  بر خودتنظیم گر نمودن یادگیرندگان و عملکرد آن ها در حل مساله ریاضی است . تعداد  181 دانش آموز دختر پایه سوم راهنمایی از مدارس دولتی سه منطقه شهر تهران با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد و به روش تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند .از پرسشنامه  راهبرد های خودتنظیمی و آزمون حل مساله ریاضی به عنوان پیش آزمون ، جهت اجرا در دو گروه استفاده شد  . گروه آزمایشی حدود 8 هفته  راهبرد های خودتنظیمی را در متن آموزش ریاضی دریافت و گروه کنترل به روش سنتی  آموزش دریافت کردند .در پایان آموزش و با فاصله یک ماه پس از آموزش هر دو گروه مجددا آزمون خودتنظیمی و فرم موازی آزمون حل مساله ریاضی دریافت کردند  . نتایج نشان داد که بعد از آموزش تفاوت معنی داری  در راهبرد های  خودتنظیمی و آزمون حل مساله ریاضی گروه آزمایشی ایجاد شده است . گروه آزمایشی بعد از گذشت یک ماه  برتری خود را در هر دو حوزه راهبرد های خودتنظیمی و حل مساله ریاضی حفظ کرده بودند . نتیجه گیری :راهبردهای خودتنظیمی قابل آموزش و یادگیری هستند و در صورت آموزش صحیح اثرات آن ها در طول زمان پایدار است .
    کلید واژگان
    خودتنظیمی
    یادگیری
    حل مسئله ریاضی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2008-09-22
    1387-07-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی پژوهشکده تعلیم و تربیت

    شاپا
    1735-1235
    URI
    http://noavaryedu.oerp.ir/article_78884.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157148

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب