بررسی تاثیرفوری و تداومی آموزش راهبرد های خودتنظیمی بر خودتنظیم گری و حل مساله ریاضی
(ندگان)پدیدآور
صمدی, معصومهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعات انجام شده در زمینه آموزش ریاضی حاکی از این است که آموزش ریاضی به ندرت توانایی حل مساله را در دانش آموزان ایجاد کرده است . این موضوع متخصصان آموزش ریاضی را وادار کرد که به آسیب شناسی این پدیده بپردازند.آنان در پی انجام مطالعاتی دراین زمینه دریافتند که لازمه موفقیت در حل مسائل ریاضی ، علاوه بر اکتساب اصول مفاهیم ریاضی ، مجهز بودن به راهبرد های خود تنظیمی است. هدف از این تحقیق بررسی اثر بخشی فوری (اثر بخشی بعد از آموزش ) و تداومی (اثر بخشی در طول زمان )تاثیر آموزش راهبرد های خودتنظیمی بر خودتنظیم گر نمودن یادگیرندگان و عملکرد آن ها در حل مساله ریاضی است . تعداد 181 دانش آموز دختر پایه سوم راهنمایی از مدارس دولتی سه منطقه شهر تهران با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد و به روش تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند .از پرسشنامه راهبرد های خودتنظیمی و آزمون حل مساله ریاضی به عنوان پیش آزمون ، جهت اجرا در دو گروه استفاده شد . گروه آزمایشی حدود 8 هفته راهبرد های خودتنظیمی را در متن آموزش ریاضی دریافت و گروه کنترل به روش سنتی آموزش دریافت کردند .در پایان آموزش و با فاصله یک ماه پس از آموزش هر دو گروه مجددا آزمون خودتنظیمی و فرم موازی آزمون حل مساله ریاضی دریافت کردند . نتایج نشان داد که بعد از آموزش تفاوت معنی داری در راهبرد های خودتنظیمی و آزمون حل مساله ریاضی گروه آزمایشی ایجاد شده است . گروه آزمایشی بعد از گذشت یک ماه برتری خود را در هر دو حوزه راهبرد های خودتنظیمی و حل مساله ریاضی حفظ کرده بودند . نتیجه گیری :راهبردهای خودتنظیمی قابل آموزش و یادگیری هستند و در صورت آموزش صحیح اثرات آن ها در طول زمان پایدار است .
کلید واژگان
خودتنظیمییادگیری
حل مسئله ریاضی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2008-09-221387-07-01




