تحلیل الگوی مفهوم نقد علمی
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سید حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقد پژوهی یکی از نیازهای کاربردی جامعة علمی به حساب میآید؛ اما این حوزة پژوهشی پر اهمیت، امروزه با آسیبها و آفت-هایی روبرو است که از جملة آن، فرعی قلمداد کردن مسألة نقد و فقدان نگاه روشمند به مفهوم نقد علمی است. در این مقاله پس از اشارة اجمالی به قلمرو مباحث نقد ادبی و نقد هنری، از عدم طرح موضوع مؤلفههای نقد علمی در این پیشینه سخن به میان آمده است و سپس با هدف ضرورت تمییز شاخصههای نقد علمی از نقدهای ذوقی و غیر علمی، به تبیین مؤلفههای هشتگانة نقد علمی پرداخته شده که عبارتند از: 1- نظاممندی، 2- الگومداری، 3- جامعنگری، 4- نگاه انتقادی، 5- اِبتنای فلسفی، 6- تخصص مداری، 7- خلاقیّت و 8- اخلاق مداری. بدون تردید برای دستیابی به یک "نظریه جامع نقد در حوزه علوم انسانی" نیازمند تبیین ضرورتها ، تعاریف و ویژگیهای مفهوم نقد علمی هستیم چرا که بدون "نظریه نقد" راهی برای خروج از آسیبهای مطالعات نقد پژوهی علوم انسانی کشور وجود ندارد.
کلید واژگان
"نقد علمی""نظریة نقد"
"روش شناسی نقد"
" نقدپژوهی"
فلسفه علم
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01




