جایگاه تجربۀ عرفانی در مکتب اشراق سهروردی بر اساس الگوی فلسفه به مثابه روش زندگی
(ندگان)پدیدآور
رستاخیز قصرالدشتی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پییر آدو معتقد است ماهیت و حقیقت ِفلسفۀ دورانِ باستان، در تجربۀ اتحاد و تجربۀ عرفانی ریشه دارد. از نظرِ او تعالیم و آموزههای مکاتبِ فلسفی، تمرینهای معنوی هستند که به منظورِ آمادهسازیِ نفسِ مخاطب برای تجربۀ امرِ متعالی، ارائه شدهاند. سهروردی نیز حکمتِ اشراق را مبتنی بر تجربۀ امر متعالی و مشاهده و اشراق بنا میکند. بنابراین در این مقاله با استفاده از الگوی فلسفه به مثابه روش زندگی، به بررسی جایگاه تجربۀ عرفانی در مکتب ِاشراق میپردازیم، تا از این رهگذر، به شناخت هر چند عمیقتر مسائل این مکتب نائل گردیم. بر این اساس هدف از تأسیس حکمتِ اشراق را می توان، ارائۀ برنامهای جامع و عملی دانست که با کمک به ارتقاء سطح ِآگاهی مخاطب، او را برای تجربۀ نوعی دیگر از زندگی آماده میسازد.
کلید واژگان
پییر آدوفلسفه به مثابه روش زندگی
فلسفۀ باستانی
حکمت اشراق
تجربۀ عرفانی
تمرینات معنوی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01




