تبیین الگوی تاثیر دینداری درونی بر تصمیم گیری اخلاقی در کسب و کار
(ندگان)پدیدآور
عابدی جعفری, حسننوه ابراهیم, عبدالرحیمحسن پور, اکبرپیرملکی, پویا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله، ارائه الگویی برای تبیین چگونگی تأثیر دینداری درونی بر تصمیمگیری اخلاقی در کسبوکار است. مجموعه تحقیقات کمّی به روش نظاممند جستجو و برمبنای معیارهای مشخص، انتخاب شدند. سپس با تحلیل و ترکیب این تحقیقات، نشان داده شده است که دینداری درونی هم بهصورت مستقیم، و هم از طریق تقویت متغیرهایی چون تکلیفمحوری و احساس گناه ناشی از رفتار غیراخلاقی و تضعیف متغیر اخلاق ماکیاولی، بر تصمیمگیری اخلاقی تأثیر مثبت میگذارد. نزدیک به 80 درصد تحقیقات کمّی، این تأثیر را مثبت و معنادار گزارش کرده و آن را در گروه مصرفکنندگان بیشتر از مدیران ارشد و متخصصان و در افراد خودشیفته، ثروتمندتر، بدطینت و چالشهای اخلاقی فعال، ضعیفتر دانستهاند. در پایان، پیشنهاد شده است تا در تحقیقات آتی بیشتر از روشهای طولی/ آزمایشی/ مداخلهای بهره گرفته شود، به ادیان غیرمسیحی بیشتر پرداخته شود و نیز از متغیرهایی چون عشق به پول، تعهد به بهبود اخلاقی و شدت اخلاقی ادراکشده، بهعنوان میانجی و از متغیرهایی چون نوع شغل، میزان رسمیت، نوع سازمان، فشار اجتماعی برای دینداری، تواناییهای شناختی و ایجاد فرصت برای رفتار غیراخلاقی نیز بهعنوان تعدیلکننده استفاده شود.
کلید واژگان
دینداری درونیتصمیم گیری اخلاقی
اخلاق کسب و کار
روش سیستماتیک
معنویت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت تهراناستاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی تهران
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی؛ دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران
شاپا
2322-15183456-6452



