بررسی معانی گوناگون اصالت وجود و اعتباریت ماهیت در نظام صدرایی
(ندگان)پدیدآور
کشفی, عبدالرسولبنیانی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ملاصدرا در آثار خویش اصالت وجود، و، به تَبَع، اعتباریت ماهیت، را در دو معنا به کار میبرد: 1. مفهوم وجود در عالم خارج از ذهن دارای مصداق است، اما ماهیت مصداق خارجی و بیرونی ندارد. 2. هر دو دارای مصداق خارجیاند با این تفاوت که وجود تحقق بالذات، و ماهیت به عرض و به واسطة وجود تحقق خارجی دارد. بنابر معنای اول، عالم خارج صرفاً عالم وجود است و بر اساس معنای دوم، عالم خارج عالم وجود و ماهیت، هر دو، است. نظریههای مبتنی بر اصالت وجود برخی مبتنی بر معنای اول از اصالت وجود و بعضی مبتنی بر معنای دوم است. از آنجا که این دو معنا با یکدیگر ناسازگارند (زیرا یکی تحقق خارجی ماهیت را نفی و دیگری اثبات میکند)، نظام صدرایی دستخوش نوعی ناسازگاری درونی است. برای رفع این ناسازگاری لازم است یکی از دو معنا و نظریههای مبتنی بر آن از نظام صدرایی حذف گردد. مقالة حاضر میکوشد این ناسازگاری را در سخنان، ادله و لوازم معرفتی نظام اصالت وجود صدرایی نشان دهد.
کلید واژگان
ملاصدراحکمت متعالیه
اصالت وجود
اعتباریت ماهیت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشگاه شیراز
شاپا
2345-37612676-4490




