| dc.contributor.author | علمی, قربان | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:28:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:28:33Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:28:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:28:33Z | |
| dc.date.issued | 2014-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-05-05 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-02-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | علمی, قربان. (1393). الیاده و هستیشناسی مقدس. پژوهش های هستی شناختی, 3(5), 1-21. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-3761 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4490 | |
| dc.identifier.uri | http://orj.sru.ac.ir/article_119.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/155921 | |
| dc.description.abstract | این نوشتار به بررسی آرای میرچا الیاده دربارة هستی میپردازد. الیاده، که با روش هرمنوتیک تاریخی- دینی به کشف معانی و تأویل پیام¬های پنهان اسطوره¬ها، آیین¬ها و نُمادها می¬پردازد، پرسش از هستی را، پرسشی راستین و اساسی انسان می¬داند. هر دینی، حتی در ابتدایی¬ترین صورتش، یک هستی¬شناسی است. الیاده انسان¬ها را به لحاظ نگرش به هستی به دو دسته تقسیم می¬کند: انسان جوامع سنتی که قطعاً انسان دین¬ورز است و انسان مدرن. الیاده مجموعه اعتقادات انسان جوامع کهن را «هستی¬شناسی آغازین» خوانده و بر آن است که انسان جوامع سنتی در یک دنیای واقعی و مؤثر زندگی کرده و از زندگی در وجه مقدس هستی احساس آرامش می¬نماید. هستی دو وجه دارد: مقدس و نامقدس. وجه مقدس وجه واقعی، منظم و مهم است، در صورتی که وجه نامقدس بدون ساختار، بی¬نظم، نسبی و نامتجانس است. توصیف الیاده از هستی¬شناسی کهن بیانگر یک سری مضامین کلی است: هستی رابطه¬ای، نشأت ناپذیر، تحویل ناپذیر، نامشروط، پویا و ایستا است. هستی علاوه بر وجود انسان¬ها وجود جهان را نیز دربر دارد. در هستی¬شناسی الیاده ماهیت مقدم بر وجود است. یعنی انسان دینی دقیقاً همان چیزی است که در زمان آغاز به او داده شده است. مقدس به انواع و اقسام مختلف در کسوت اساطیر، خدایان، نُمادها، آفرینش و انسان¬ها تجلی می¬¬کند. تجلی مقدس، دیالکتیکی است که نکتۀ بسیار اساسی در آن، تبدیل شیء غیر مقدس به مقدس است. نمادها و اسطوره ها «هستی» را آشکار می¬سازند. اسطوره مبتنی بر هستی¬شناسی است و تنها از اموری که واقعاً حادث شده¬اند، سخن می¬گوید. حقیقت همان امر مقدس است. انسان دینی، در پرتو اسطوره¬ها شاهد تجلی «هستی» گشته و خود را شبان آن می¬داند. هستی¬شناسی او متأثر از افلاطون و تفکر هندویی است؛ از این¬رو متهم به این شده که جهان نامقدس را به نمود یا توهم فروکاسته و برای آن واقعیتی قایل نیست. | fa_IR |
| dc.format.extent | 631 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | fa_IR |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش های هستی شناختی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ontological Researches | en_US |
| dc.subject | هستی | fa_IR |
| dc.subject | هستیشناسی | fa_IR |
| dc.subject | مقدس | fa_IR |
| dc.subject | انسان دینورز | fa_IR |
| dc.subject | نامقدس | fa_IR |
| dc.subject | الیاده | fa_IR |
| dc.title | الیاده و هستیشناسی مقدس | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 21 | |