نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلمی, قربانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:28:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:28:33Z
dc.date.available1399-07-08T23:28:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:28:33Z
dc.date.issued2014-08-23en_US
dc.date.issued1393-06-01fa_IR
dc.date.submitted2013-05-05en_US
dc.date.submitted1392-02-15fa_IR
dc.identifier.citationعلمی, قربان. (1393). الیاده و هستی‌شناسی مقدس. پژوهش های هستی شناختی, 3(5), 1-21.fa_IR
dc.identifier.issn2345-3761
dc.identifier.issn2676-4490
dc.identifier.urihttp://orj.sru.ac.ir/article_119.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/155921
dc.description.abstractاین نوشتار به بررسی آرای میرچا الیاده دربارة هستی می‏پردازد. الیاده، که با روش هرمنوتیک تاریخی- دینی به کشف معانی و تأویل پیام¬های پنهان اسطوره¬ها، آیین¬ها و نُمادها می¬پردازد، پرسش از هستی را، پرسشی راستین و اساسی انسان می¬داند. هر دینی، حتی در ابتدایی¬ترین صورتش، یک هستی¬شناسی است. الیاده انسان¬ها را به لحاظ نگرش به هستی به دو دسته تقسیم می¬کند: انسان جوامع سنتی که قطعاً انسان دین¬ورز است و انسان مدرن. الیاده مجموعه اعتقادات انسان جوامع کهن را «هستی¬شناسی آغازین» خوانده و بر آن است که انسان جوامع سنتی در یک دنیای واقعی و مؤثر زندگی کرده  و از زندگی در وجه مقدس هستی احساس آرامش می¬نماید. هستی دو وجه دارد: مقدس و نامقدس. وجه مقدس وجه واقعی، منظم و مهم است، در صورتی که وجه نامقدس بدون ساختار، بی‌¬نظم‌، نسبی و نامتجانس است. توصیف الیاده از هستی¬شناسی کهن بیانگر یک سری مضامین کلی است: هستی رابطه¬ای، نشأت ناپذیر، تحویل ناپذیر، نامشروط، پویا و ایستا است. هستی علاوه بر وجود انسان¬ها وجود جهان را نیز دربر دارد. در هستی¬شناسی الیاده ماهیت مقدم بر وجود است. یعنی انسان دینی دقیقاً همان چیزی است که در زمان آغاز به او داده شده است. مقدس به انواع و اقسام مختلف در کسوت اساطیر، خدایان، نُمادها، آفرینش و انسان¬ها تجلی می¬¬کند. تجلی مقدس، دیالکتیکی است که نکتۀ بسیار اساسی در آن، تبدیل شیء غیر مقدس به مقدس است. نمادها و اسطوره ها «هستی» را آشکار می¬سازند. اسطوره مبتنی بر هستی¬شناسی است و تنها از اموری که واقعاً حادث شده¬اند، سخن می¬گوید. حقیقت همان امر مقدس است. انسان دینی، در پرتو اسطوره¬ها شاهد تجلی «هستی» گشته و خود را شبان آن می¬داند. هستی¬شناسی او متأثر از افلاطون و تفکر هندویی است؛ از این¬رو متهم به این شده که جهان نامقدس را به نمود یا توهم فروکاسته و برای آن واقعیتی قایل نیست.fa_IR
dc.format.extent631
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییfa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های هستی شناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ontological Researchesen_US
dc.subjectهستیfa_IR
dc.subjectهستی‌شناسیfa_IR
dc.subjectمقدسfa_IR
dc.subjectانسان دین‌ورزfa_IR
dc.subjectنامقدسfa_IR
dc.subjectالیادهfa_IR
dc.titleالیاده و هستی‌شناسی مقدسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue5
dc.citation.spage1
dc.citation.epage21


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد