دوره 3, شماره 5
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تبیین توماس آکوئینی از نسبت میان زیبایی با خیر و حقیقت در چهارچوب بحث از صفات استعلایی وجود
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2014-08-23)یکی از شرایط شکلگیری زیباشناسی جدید یا استتیک در دورة روشنگری، استقلال زیبایی از خیر و حقیقت بوده است. اما در فلسفة پیش از دوران تجدد، یعنی در دورة یونان باستان و قرون وسطی، زیبایی جدای از خیر و حقیقت فهم و تبیین نمیشد. ...
-
مقارنه و تطبیق برهان صدیقین سینا و عرشی صدرا در وحدت واجب تعالی
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2014-08-23)صدرالمتألّهین از برهان خاصّ خود دراثبات توحید واجب تعالی به عنوان برهان عرشی یاد کرده وبرتری آن را بر دیگر براهینی که از سوی حکمای پیشین از جمله ابن سینا، اقامه شده یاد آور شده است. وی ضمن دقّت قابل ملاحظه در آن براهین، ...
-
بررسی نقادانۀ برداشتهای گوناگون از محل نزاع در اصالت وجود صدرایی
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2014-08-23)در بحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت ملاصدرا، ابتدا باید محل نزاع به دقت، تحریر و در گام بعد با توجه به محل نزاع موضعگیری شود. برای اصالت و اعتباریت در نظام حکمت صدرایی دو معنا میتوان یافت: معنای اول اصالت وجود عبارت است ...
-
تبیین دیدگاه هستیشناسانة ابنسینا پیرامون عشق
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2014-08-23)نوشتار حاضر با رویکردی فلسفی عرفانی به بررسی نگرگاه هستیشناختی ابن سینا در مسألة عشق میپردازد. در این دیدگاه شیخ به نحو تشکیکی بالاترین و نفیسترین مرتبۀ عشق را مربوط به پروردگار همۀ عوالم هستی میداند، که بیان ...
-
بازخوانی نظریۀ «نظام احسن» ملاصدرا در سایۀ تحلیل مبادی هستیشناسانۀ آن
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2014-08-23)در نوشتار حاضر نخست مهمترین مبادی هستیشناسانۀ روایت صدرایی نظام احسن تحلیل میگردد. ملاصدرا علاوه بر اتکا به اصالت وجود، تمایز وجود و ماهیت، تمایز امکان و وجوب با قول به وحدت تشکیکی وجود یا وحدت شخصی وجود و تشکیک در ...
-
وجود نفس و سیر و غایت استکمال آن با تأکید بر آثار رمزی سهروردی
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2014-08-23)نفس در نگاه سهروردی نوری از انوار اسفهبدیه است که در شرق هستی ریشه داشته، لیکن به بدن مادی تعلق گرفته و به تدبیر و تصرف در او مشغول شده است، از عالم قدسی به ظلمتکدۀ ناسوت هبوط کرده و در آن اسیر گشته است. پس از معرفت خویشتن، ...
-
الیاده و هستیشناسی مقدس
(دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2014-08-23)این نوشتار به بررسی آرای میرچا الیاده دربارة هستی میپردازد. الیاده، که با روش هرمنوتیک تاریخی- دینی به کشف معانی و تأویل پیام¬های پنهان اسطوره¬ها، آیین¬ها و نُمادها می¬پردازد، پرسش از هستی را، پرسشی راستین و اساسی انسان ...



