مرور پژوهش های هستی شناختی بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 191
- 
اتوس و تحول معنایی آن در آرای هایدگر (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2021-08-23)واژۀ یونانی اتوس (ἦθος) نخست در آثار شعرا و هنرمندان قرنهای هشتم تا پنجم پ.م، بهمعنای «سرشت و عادت» و «ارائۀ محسوسِ کیفیاتِ شخصیتی و روحی» و سپس در آرای برخی از فلاسفه و بیش از همه در آرای هراکلیتوس، افلاطون و ارسطو با ...
 
- 
ادلۀ اشتراک معنوی وجود؛ برهان یا مصادره به مطلوب؟. (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2025-02-19)مسئلۀ اشتراک معنوی یا اشتراک لفظی وجود در بسیاری از آثار فلسفی و کلامی آمده است. برخی به اشتراک معنوی وجود باور داشته و سایر مسائل الهیاتی را بر آن استوار نمودهاند. طرفداران نظریۀ اشتراک معنوی وجود برای اثبات مدعای خود ...
 
- 
ادلۀ وحدتمحور اصالت وجود و ارزیابی شبهۀ دور و مصادره به مطلوب (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)اصالت وجود از محوریترین اصول هستیشناخت در حکمت متعالیه و عرفان نظری است. مخالفان و معارضان در رویارویی با وحدت وجود طرق گوناگونی را پیمودهاند. معارضه با اصول زیربنایی به نظر آنان کارسازترین گزیر بوده و اصالت وجود از این ...
 
- 
از کوگیتو تا یقین (بررسی مقایسه ای یقین در حکمت صدرایی و فلسفه دکارتی با تأکید بر جنبة الاهیاتی) (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2020-02-20)یقین، از نگاه ملاصدرا تصدیق همراه با اعتقاد جازم و مطابق با واقع است که صرفاً با دستیابی به مبادی و اسباب به مدد اتصال نفس قدسی با ملائکه و دریافت علوم از آن ها فراهم میآید. ...
 
- 
اصل زنانگی در هستی شناسی عرفان یهودیی از نگاه زُهر (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2023-08-23)مسالۀ اصلزنانگی وجایگاه آن در ادیان مختلف همواره مورد توجه بودهاست. اما در چند دهۀ اخیر بواسطه جنبشهای فمینیستی این مساله، به جوامع شدیداً سنتباوری مانند جوامع یهودی هم رسیدهاست. موضوع این مقاله، اصل انوثیت و نقش ...
 
- 
الیاده و هستیشناسی مقدس (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2014-08-23)این نوشتار به بررسی آرای میرچا الیاده دربارة هستی میپردازد. الیاده، که با روش هرمنوتیک تاریخی- دینی به کشف معانی و تأویل پیام¬های پنهان اسطوره¬ها، آیین¬ها و نُمادها می¬پردازد، پرسش از هستی را، پرسشی راستین و اساسی انسان ...
 
- 
امتناع تعریف حقیقی براساس مبانی وجودشناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی ملاصدرا (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2013-08-23)تعریف حقیقی از منظر جمهور فلاسفه، ارائة ذاتیات ماهوی شیء است. ارائة ذاتیات، متوقف بر شناخت فاعل شناسا نسبت به آن شیء است. لذا در هر شناختی لازم است که متعلَق شناخت و فاعل شناسا تبیین شوند. براساس مبانی نهایی ملاصدرا، متعلَق ...
 
- 
«اَشَه» در متون اوستایی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2020-08-22)بی تردید نظمی یکپارچه، همۀ سلسله مراتب هستی را در بر گرفته است. این نظم کیهانی که در متون اوستایی با عنوان اشه از آن یاد میشود دارای ابعاد خداشناختی، جهان شناختی، انسان شناختی و اخلاقی و عبادی است. مجموعۀ بزرگ ...
 
- 
بازتاب اندیشه هستی شناختی ابن عربی در گلشن راز شیخ محمود شبستری (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2017-12-22)شکلگیری مکتب ابنعربی در قرن هفتم تحوّل عظیمی در مبانی عرفان نظری ایجاد کرد. جهانبینی هستیشناسانة ابن عربی بر دو پایة: «خداوند» و «انسان» استوار است. شارحان نظریههای ابن عربی ...
 
- 
بازتاب عرفان دیونوسیوس مجعول در اندیشه ماریون: گذار از هستی شناسی آنالوژیک آکویناس به پدیدارشناسی عشق (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-02-20)در این نوشتار رویکرد ماریون به هستیشناسی آکویناس بررسی میشود. ماریون با بررسی مبانی رویکرد تشابهی آکویناس در الهیاتِ عرفانی دیونوسیوس مجعول نشان میدهد که آکویناس انتوتئولوژیست نیست. ماریون علاوه بر این رویکرد سلبی، از ...
 
- 
بازخوانی عرفانی نسبت میان وجود و کمالات در مشرب فلسفی صدرایی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2021-02-19)همۀ مشربهای فلسفی در جهان اسلام، به کمال حق تعالی و نقصان سایر موجودات حکم کرده و تنها خداوند را عین الکمال و کل الکمال میدانند. اما صدرالمتألّهین شیرازی بر این باور است که هر موجودی عین کمال است و هیچ کمالی از هیچ موجودی ...
 
- 
بازخوانی مفهوم اصالت در فلسفة هستی (اگزیستانس) با نگاهی بر اندیشه های کرکگور و هایدگر (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2017-12-22)هدف از پژوهش حاضر بررسی اصالت در فلسفه اگزیستانس و ارائه مفهومی جدید از آن با استفاده از روش تحلیل تطبیقی می باشد. اندیشة کرکگور و هایدگر به عنوان دو نمایندة مطرح فلسفة اگزیستانس مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه ...
 
- 
بازخوانی نسبت مثل افلاطون و ارباب انواع شیخ اشراق (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2017-01-20)بهرغم آن که شیخ اشراق به سبب باور به ارباب انواع یا عقول عرضی، فیلسوفی افلاطونی در جهان اسلام محسوب میشود، مقایسة نظریة مثل در اندیشة افلاطون با نظریة ربالنوعها در حکمت اشراق حکایت از آن دارد که، در عین برخی ...
 
- 
بازخوانی نظریۀ «نظام احسن» ملاصدرا در سایۀ تحلیل مبادی هستیشناسانۀ آن (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2014-08-23)در نوشتار حاضر نخست مهمترین مبادی هستیشناسانۀ روایت صدرایی نظام احسن تحلیل میگردد. ملاصدرا علاوه بر اتکا به اصالت وجود، تمایز وجود و ماهیت، تمایز امکان و وجوب با قول به وحدت تشکیکی وجود یا وحدت شخصی وجود و تشکیک در ...
 
- 
بازخوانی نقادانة دیدگاه ارسطو دربارة ساختار هستی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2012-08-22)ارسطو ساختاری را که برای عالم وجود معرفی میکند بر پایة مفاهیم اوسیا، مادة نخستین، صورت، قوه، فعل و کمال استوار است. به رغم کوششهایی که او در معرفی اوسیا، به عنوان مسألة کانونی فلسفة اولی، به عمل آورد؛ این مفهوم در معرض ...
 
- 
بازخوانی وجود و ماهیت عقل در اثولوجیا. (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-02-20)مسئلۀ تمایز وجود و ماهیت در فلسفۀ اسلامی بطور آشکار مطرح شده است؛ اما درمورد ریشههای طرح این مسئله اختلافنظر وجود دارد. این نوشتار مدعا بر این است در اثولوجیا در مبحث «عقل» میتوان رگههایی از طرح «مسئلۀ تمایز وجود و ...
 
- 
بازشناسی نسبت فرد و جامعه به مثابة مبنایی هستیشناسانه در آرای اجتماعی علامه طباطبایی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2020-02-20)فلسفة اجتماع دانشی است که با روش عقلی و برهانی، مسائل کلی اجتماع را مورد بررسی و کاوش قرار داده و ضمن بحث از هستی، چیستی، چرایی و چگونگی اجتماع، به دنبال کشف حقیقت آن، برای استخراج قوانین کلی است تا به سبب آنها، ...
 
- 
بررسی انتقادات ملاصدرا بر سهروردی در بحث حقیقت جسم (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2017-08-23)بحث از جوهر، و جسم بعنوان یکی از انواع جوهری، از مباحث مهم و مطرح در فلسفه است. اغلب فلاسفه مشا قائل به جواهر خمسه: عقل و نفس و جسم و ماده و صورت هستند و حقیقت جسم را مرکب از ماده و صورت میدانند و مدعیاند که ترکیب ...
 
- 
بررسی انتقادی دیدگاه سهروردی دربارۀ «وجود» (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2022-08-23)موضوع و دایر مدار مسائل در فلسفۀ مشاء وجود است. میتوان گفت نظام فلسفی مشاء اعم از خداشناسی، جهان شناسی و وجود شناسی مبتنی بر «وجود» است. سهروردی دیدگاه فلاسفۀ مشاء را دربارۀ وجود در پرتو رابطه آن با ماهیت تحلیل میکند. ...
 
- 
بررسی انتقادی رویکرد وجودی احمد علوی از برهان اثبات واجب خواجه در شرح حظیرة الانس. (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2024-08-22)تجرید الاعتقاد نصیرالدین طوسی از مهمترین متون آموزشی علم کلام است و شروح و حواشی بسیاری بر آن نگاشته شد. یکی از مهمترین شروح، شرح قوشچی و تعلیقات خفری بر این شرح است. علوی نیز سه شرح بر حاشیه خفری نگاشته است که حظیرة الانس ...
 



