دوره 3, شماره 3

 

ارسال های اخیر

  • استعاره مفهومی و طرحواره‌های تصویری در اشعار ابن‌خفاجه 

    ذوالفقاری, اختر؛ عباسی, نسرین (دانشگاه پیام نور, 2015-08-23)
    استعاره از حیث نوآوری و گیرایی خیال و بازتابی که در جان‌ شنوندگان پدید می‌آورد، قلمرو فراخی برای شگفتی‌زایی و میدانی برای مسابقه بزرگان سخن است، اهمیت استعاره در شعر، چنان است که عده‌ای از نظریه پردازان ادبی، زبان را فقط« ...

  • جلوه های ادبی و هنری در ریاض العارفین 

    مومن, محسن (دانشگاه پیام نور, 2015-08-23)
    چکیدهاز هنگامی که تصوف به صورت یک نهاد شناخته شدة اجتماعی درآمد، زبان و نظام نشانه شناسی خاص آن نیز به وجود آمد و اصطلاحات ویژه‌ای پدیدار شد که در درون این نهاد بار معنایی خاصی داشت و برای ناآشنایان به این مکتب نامفهوم ...

  • ساختارشکنی و نامحدودسازی در اشعار حافظ 

    پورمند, آناهیتا؛ روحانی, مسعود (دانشگاه پیام نور, 2015-08-23)
    حافظ شیرازی شاعر کمال‌گریی است که جنبه فعّال بی-نهایت وجود و اندیشه‌اش، محدودیّت موجود در ساختار کلمات، مفاهیم، مضامین، تصاویر و قالب شعر را برنتافت. از این‌رو، او برای جاری ساختن محتوای ذهنیِ گسترده و بی-کرانه‌ خود در ...

  • معرفی حیدر یغما شاعر معاصر نیشابوری و شرح ظرائف شعری او 

    مجد, امید (دانشگاه پیام نور, 2015-08-23)
    در ادوار شعر فارسی شاعرانی مکتب نرفته و خط ننوشته اما دارای قریحه شعری وجود داشته‌اند که بندرت در تذکره‌ها از آنان سخنی رفته است. در مقاله حاضر به بررسی اشعار یکی از این شاعران در دوره معاصر با نام «حیدر یغما» (1302-1366 ...

  • بهزادکرمانشاهی و بازتاب رخدادهای سیاسی، اجتماعی در شعر او 

    سلیمی, علی؛ الماسی, عطا؛ صیدی, فرامین (دانشگاه پیام نور, 2015-08-23)
    همزمان با تحولات اجتماعی و سیاسی در عصر مشروطه، نوع تلقی و برداشت شاعران و نویسندگان معاصر از رویدادهای پیرامون دگرگون شد و به تبع آن، بازتاب این تحولات و دگرگونی‌ها در آثار ادبی، نسبت به گذشته، تغییر اساسی پیدا کرد، «یدالله ...

  • شگردهای طنزساز در اسرارنامه 

    تاج بخش, پروین؛ صادق, آمنه (دانشگاه پیام نور, 2015-08-23)
    چکیده عطّار از جمله شاعرانی است که طنز را دستمایۀ انتقادهای سیاسی و نابرابری‏های اجتماعی عصر خویش قرارداده است. اوبرای بیان بسیاری از بی عدالتی‏ها و بی رسمی‏های اجتماع آن روز از زبان اشخاص تمثیل، نگاه نقادانه را با ...

  • چند معنایی( ایهام) در غزل های فروغی بسطامی 

    خلیلی جهانتیغ, مریم؛ بارانی, محمد؛ امیدی, ایوب (دانشگاه پیام نور, 2015-08-23)
    چند معنایی(ایهام ) یکی از مهم‌ترین امکانات زبان شعری است. این صنعت بدیعی را از انواع هنجارگریزی‌های معنایی می‌دانند که در محور همنشینی و مجاورت که مبتنی بر ترکیب است به وجود می‌آید و کلام را با ابهام که از عناصر مهم زبان ...