جلوه های ادبی و هنری در ریاض العارفین
(ندگان)پدیدآور
مومن, محسننوع مدرک
Textتحلیلی و انتقادی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیدهاز هنگامی که تصوف به صورت یک نهاد شناخته شدة اجتماعی درآمد، زبان و نظام نشانه شناسی خاص آن نیز به وجود آمد و اصطلاحات ویژهای پدیدار شد که در درون این نهاد بار معنایی خاصی داشت و برای ناآشنایان به این مکتب نامفهوم بود.صوفیانی که تجربههای ناب شخصی داشتهاند تصاویر و تعابیر شخصی مختص به خود دارند و فردیت و خلاقیت آنها را از خلال تصویرهای ابتکاری میتوان کشف کرد، اما صوفیان مقلد که صرفاً با خواندن آثار متقدمان با زبان تصوف انس گرفتهاند و تصویرها و نمادهای متداول در ادبیات صوفیه، ملکة ذهن ایشان شده، رنگ و بوی فردیت در شعر و سخنشان نمی توان یافت. آنها از تعبیرها و تصویرهای عمومی بهره میگیرند.مع الوصف، در این مقاله بر آنیم تا ضمن بر شمردن جلوه های هنری کتاب ریاض العارفین، حتی المقدور تصاویر خیال و مسایل زیبایی شناسی ابداعی و ممتاز آن را در پیش دیده خوانندگان فراهم آوریم و تا حدودی دنیا و تجربه درون و برون وی را بشناسانیم.
کلید واژگان
"محقق بیدگلی""ریاض العارفین"
"صنایع ادبی"
زبان و ادبیات فارسی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01




