فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی

ارسال های اخیر

  • خاستگاه‌های نوگرایی تصویری در غزل فاضل نظری 

    آب برین, سیف الدین (دانشگاه پیام نور, 2021-02-19)
    فاضل نظری از شاعران نوگرای معاصر در غزل است؛ بخش قابل توجّهی از نوگرایی این شاعر در تصاویر شعری است و او با تکیه بر دید فردی خود و تأکید بر تجربه‌گرایی و عینیّت‌گرایی در تصویر و الهام از نگرش شخصی و بهره بردن از پدیده‌های ...

  • بررسی نقش نشانگرهای گفتمان در ادبیات تعلیمی با تکیه بر قابوس‌‌‌‌‌نامه براساس رویکرد فریزر 

    حسینی, ندا (دانشگاه پیام نور, 2021-02-19)
    ادبیات تعلیمی به آن دسته از آثار ادبی اطلاق می‌شود که محتوای آن‌ها آموزه‌های اخلاقی، اجتماعی و یا علمی بوده و به هدف تعلیم و تربیت آفریده می‌شوند. یکی از برجسته‌ترین آثار در حوزه ادبیات تعلیمی منثور فارسی، کتاب قابوس‌نامه ...

  • مقایسه عقاید کلامی مولوی در مثنوی با عقاید کلامی علامه حلی با توجه به کلید واژه ها و شواهد مثال 

    شاه حسینی, رودابه؛ موسوی نیا, سیدعلی (دانشگاه پیام نور, 2021-02-19)
    مثنوی معنوی یک اثر عرفانی است که همچون خورشیدی نورانی بر آسمان بلند عرفان اسلامی و ادب ایرانی و زبان فارسی می‌درخشد، در طول قرنها پس از انشای آن، همواره مورد توجه دوستداران معنویت و علاقه‌مندان کمال، تشنگان حقایق عرفانی و ...

  • بررسی طرحواره‏های ‎استعاره‎های مفهومی «جنگ و عشق» در شعر سیمین بهبهانی 

    دلیل سلیمی, سمیه؛ نظری چروده, احمدرضا؛ ابراهیم پورنمین, محمد (دانشگاه پیام نور, 2021-02-19)
    مبحث استعارة مفهومی، در حیطة زبان‎شناسی شناختی توسط لیکاف و جانسون مطرح گردید که طبق آن هر نوع ادراک و تجربة انسان وابسته به حوزة استعاری بوده و استعاره در زندگی روزمرة انسان جاری است. لیکاف برای استعاره‎های مفهومی دو حوزة ...

  • محتوای سبکی، شعری و خطی محمد بن باقر در قرن سیزدهم 

    نجفی آذرخوارانی, عباس؛ شاملی, عفت؛ داستانی حسین آبادی, محدثه (دانشگاه پیام نور, 2021-02-19)
    یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت و حفظ فرهنگ و هویت هر ملت توجه خاص به میراثی است که از گذشتگان آن ملت بر جای مانده است. بر همین اساس، باید این میراث را حفظ کرد و در اختیار همگان قرار داد. نسخه خطی یا دست نویس در اصطلاح به ...

  • واکاوی انسجام دستوری در داستان مدیر مدرسه، اثر جلال آل احمد برپایه نظریه هلیدی و حسن 

    حسینی معصوم, سید محمد؛ داوطلب, هدی (دانشگاه پیام نور, 2021-02-19)
    انسجام از ارکان اساسی هر متن است و از کنار هم قرار گرفتن واژه‌ها و ایجاد ارتباط معنایی، دستوری و کاربردشناختی جملات در متن به‌وجود می‌آید. هلیدی و حسن (1976) در زبان‌شناسی نقش‌گرا مقوله‌ انسجام و زیرشاخه‌های آن‌ شامل عناصر ...

  • بررسی تطبیقی مؤلفه‌های مکتب وقوع در غزل‌های وحشی بافقی و محمدعلی بهمنی 

    محمدزاده, حسنا (دانشگاه پیام نور, 2020-11-21)
    مکتب وقوع از مکتب‌های شعر فارسی است که در آن به عشق واقعی پرداخته می‌شود. مهمترین ویژگیهای شعر شاعران این مکتب عبارت است از: گزارش حال، بدیهه‌سرایی، سادگی سخن، راستی سخن، بیان جزئیات عاشقی و عشق‌ورزی با جمال بشری. پیشگامی ...

  • صنایع لفظی در ارتقیات صفی الدین حلی 

    پناهی, صیاد؛ قهرمانی, علی (دانشگاه پیام نور, 2020-11-21)
    بی تردید، فهم اشعار و ابیات به کار رفته در دیوان شاعران هنرورز و سخن سنج بدون تدقیق در هنرنمایی آنها در به کارگیری صنایع لفظی امکان پذیر نخواهد بود، استفاده از صنایع بدیعی در دوره انحطاط تقریباً شامل همه شاعران این دوره ...

  • «تطبیق» معیاری برای برتری شعر و شاعر از دیدگاه ناقدان بنی احمر 

    کاوسی, سبحان (دانشگاه پیام نور, 2020-11-21)
    شیوه نقد قدیم در ادب عربی مبتنی بر تطبیق میان دو شاعر بود، به‌گونه‌ای که نتیجه آن نقد غالباً منجر به ترجیح شاعر قدیمی‌تر می‌شد. این نوع از نقد به دلیل اختلاف ذوق‌ها و اختلاف معیارهای نقدی، چندان مطلوب نبود و به هدف اصلی ...

  • حافظ و مکاشفه‌ی جاودانگی اشعارش 

    کشاورز بیضایی, محمد (دانشگاه پیام نور, 2020-11-21)
    شعر حافظ، حاوی مصادیق قابل‌تأمل و گوناگونی از تعابیر پیشگویانه، مکاشفه و خبر دادن از اسرار غیبی است. مکاشفه و پیشگویی وی از جاودانگی اشعارش، نمونه‌ی بارز و قابل‌درنگی از این مدعاست. در واقع حافظ از معدود شاعران ادبیات ایران ...

  • بازتاب مبانی عرفانی ابن‌عربی در مکاتب عرفانی پس از او 

    سوداگر, بابک (دانشگاه پیام نور, 2020-11-21)
    عرفان نظری به مثابة یک نظام معرفتی و جهان بینی مخصوص، به وسیله محیی‌الدین‌بن‌عربی تاسیس شد. با پیدا شدن ابن‌عربی ناگهان نظری کامل با وسعت عظیم، چه از لحاظ الهیات جهان‌شناسی، و چه از لحاظ علم النفس و مردم شناسی، دربارة تصوف ...

  • نقد کلیله و دمنۀ نصرالله منشی با تأکید بر مکتب کلاسیسم 

    خسروی شکیب, محمد؛ بیرانوند, یوسف علی؛ جوادی, محمدرضا (دانشگاه پیام نور, 2020-11-21)
    مکتب کلاسیسم از جمله مکاتب قدیمی اروپاست که بیش از 2300 سال سیطرۀ خود را بر ادبیات آنجا حفظ کرد. از جمله اصول این مکتب نگاه به گذشته، تقلید از طبیعت، عقل‌گرایی، اخلاق‌گرایی و... است. کلیله و دمنه ترجمۀ نصرالله منشی اگرچه ...

  • بازخوانی مکتب بازگشت ادبی؛ پیش‌زمینه‌ها و پیامدها 

    محمودی نوسر, مریم؛ رضوانیان, قدسیه (دانشگاه پیام نور, 2020-08-22)
    بازگشت ادبی، دوره‌ای طولانی از تاریخ ادبیات فارسی از پایان عصر صفوی تا دوره فتحعلی‌شاه و ناصرالدین شاه قاجار؛ یعنی دوره غلبه تمام عیار آن است. این رویکرد در این بازه زمانی، به پیدایش جریان‌های مختلفی از نظم و نثر به شیوه ...

  • زیباشناسی تکرار بسیط در اشعار ولید الأعظمی (بررسی موردی تکرار حروف مبنا در دو قصیده رغم القیود وشباب الجیل) 

    احمدی, عبدالحمید؛ پاسه, آشور قلیچ؛ صفرزایی, ذبیح الله (دانشگاه پیام نور, 2020-08-22)
    یکی از تکنیک‌هایی که برای زیبا‌سازی کلام از آن استفاده می‌شود و بیانگر زبان عاطفی شاعر است و کلام او را موزون و برجسته می‌سازد، تکنیک تکرار است که از دیرباز در میان شاعران و نویسندگان رایج بوده و در شعر معاصر نمود بیشتری ...

  • بررسی رابطۀ زبان و جنسیّت و تصویر در اشعارسیمین بهبهانی 

    جعفری قریه علی, حمید (دانشگاه پیام نور, 2020-08-22)
    بررسی متون ادبی به‌ویژه سروده‌های ادب فارسی نشان می‌دهد که رابطه‌ای نهفته‌ بین جنسیّت و تصویر وجود دارد. از آن‌جا که تصاویر شعری با همراهی سازه‌های دستوری، زبان گویای شاعر شمرده می‌شوند، می‌توانند او را در انتقال پیام به ...

  • رمزگشایی از برخی کهن‌الگوها در عامه سروده‌های مهدی اخوان ثالث 

    فلاحی مقدم, رحمان؛ نیک روز, یوسف؛ نیکداراصل, محمدحسین (دانشگاه پیام نور, 2020-08-22)
    ادبیّات در گذر تاریخی خود از عوامل بسیاری اثر پذیرفته است که از جملۀ آن‌ها می‌توان، عناصر زبان عامیانه را نام برد؛ البته تأثیر این عناصر در همۀ دوران ادب فارسی به یک اندازه نبوده است. زبان عامه به‌عنوان گونه‌ای از زبان ...

  • واکاوی نظامند هنجار گریزی در غزلیات سیف فرغانی (با تکیه بر الگوی لیچ) 

    شریفیان, مهدی؛ فقیه زاده, فاطمه (دانشگاه پیام نور, 2020-08-22)
    فرا هنجارگریزی یا هنجارگریزی از وجوه « رستاخیز واژگان » بر مبنای زبان شناسی و از نظریه های نقد ادبی است ، که در چارچوب مکتب فرمالیسم روسی در سال 1917، بیان شده اشت . این نظریه ، ارتباط تنگاتنگی با علم بلاغت و آرایه های ...

  • واکاوی جلوه‌های نوستالژی در شعر محمد قیسی 

    زارع برمی, مرتضی؛ زارع برمی, مرتضی؛ کاظمی, فاطمه؛ کاظمی, فاطمه (دانشگاه پیام نور, 2020-05-21)
    چکیدهغم و اندوه ناشی از علاقه به ســرزمینی خاص که انســان، آرزوی رســیدن به آن را دارد، از مظاهر بارز نوستالژی اســت، با این توصیف، غم غربت، تجربه‌ای کلی است که فلسطینیان در آن زندگی‌کردند و درد و رنج آن را لمس نمودند، ...

  • رویکردی جدید دربارۀ اطناب و بسط کلام، شاخصۀ سبکی مولانا در حکایات عرفانی دفتر سوم 

    خان بیگی, سرور؛ خان بیگی, سرور؛ سیدصادقی(نویسنده مسئول), سید محمود؛ سیدصادقی(نویسنده مسئول), سید محمود؛ اردلانی, شمش الحاجیه؛ اردلانی, شمش الحاجیه (دانشگاه پیام نور, 2020-05-21)
    اطناب در کنار ایجاز و مساوات، یکی از سه شیوة بیانی است که در علم معانی از آن سـخن به میان آمده است. چنان‌که میدانیم این شیوه از بیان، خود دارای دو گونة هنری و ممل می‌باشد. اطناب هنری برخلاف اطناب ممل کـه از ارزش اثر ادبی ...

  • بررسی توازن آوایی در غزلیات سنایی 

    سالاری, مصطفی؛ سالاری, مصطفی؛ نیکخواه نوری, ام البنین؛ نیکخواه نوری, ام البنین؛ رومیانی, بهروز؛ رومیانی, بهروز (دانشگاه پیام نور, 2020-05-21)
    موسیقی شعر، عامل جذابیت متون نظم است که در غزل‌های «سنایی» جلو‌ه‌ای بارز دارد و با عنوان توازن آوایی نمود چشمگیری یافته است. سنایی به کمک توازن کمّی و استفاده از وزن‌های مختلف، چاشنی ضرب و آهنگین غزل‌های خود را افزایش داده ...

View more