نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهرازی, میلادfa_IR
dc.contributor.authorشعبانی مازوئی, منورfa_IR
dc.contributor.authorشیرخدایی, میثمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:26:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:26:57Z
dc.date.available1399-07-08T23:26:57Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:26:57Z
dc.date.issued2018-12-22en_US
dc.date.issued1397-10-01fa_IR
dc.date.submitted2017-08-06en_US
dc.date.submitted1396-05-15fa_IR
dc.identifier.citationشهرازی, میلاد, شعبانی مازوئی, منور, شیرخدایی, میثم. (1397). بررسی ارتباط پویا بین سرمایه‎گذاری مستقیم در خارج و صادرات با رویکرد مدل جاذبه پاندولی (مطالعه موردی: ایران و کشورهای توسعه ‏یافته منتخب). پژوهشنامه بازرگانی, 23(89), 1-34.fa_IR
dc.identifier.issn1735-0794
dc.identifier.issn2676-7767
dc.identifier.urihttp://pajooheshnameh.itsr.ir/article_34392.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/155316
dc.description.abstractدر مطالعه حاضر، برای بررسی ارتباط بین سرمایه‏گذاری مستقیم در خارج و صادرات از رویکرد مدل جاذبه پاندولی استفاده ‌شده است. برخلاف مدل جاذبه سنتی و ایستا که در آن، تنها امکان تأیید یکی از روابط مکملی یا جانشینی وجود دارد، مدل جاذبه پاندولی می‏تواند هردوی ارتباط مکملی و جانشینی بین خروج سرمایه‎گذاری مستقیم خارجی و صادرات را در قالب یک رابطه پویا و بسته به مرحله توسعه سرمایه‎گذاری مستقیم خارجی، به‌صورت تجربی استنتاج کند. در این راستا، به‌منظور انعکاس مراحل مختلف خروج سرمایه‏گذاری مستقیم و آزمون ارتباط بین سرمایه‎گذاری مستقیم در خارج و صادرات، دو سناریو طراحی و براساس آن، دو مجموعه داده‏ تابلویی انتخاب شده است، به‌گونه‌ای که طرف‏های مقابل هر مجموعه در مراحل متفاوتی از توسعه سرمایه‎گذاری مستقیم خارجی هستند. در یک‌طرف این مجموعه‏ها، کشور درحال‌توسعه ایران و در طرف دیگر 11 کشور توسعه‏یافته با درآمد بالا در نظر گرفته شده است. نتایج برآورد الگوی صادرات با مبدأ ایران (سناریوی اول) نشان داد که سرمایه‏گذاری مستقیم ایران در خارج، مکمل صادرات ایران به‌عنوان کشوری درحال‌توسعه و با نسبت بالای صادرات به سرمایه‏گذاری مستقیم در خارج است. همچنین، نتایج برآورد الگوی صادرات با مبدأ کشورهای با درآمد بالا (سناریوی دوم) نشان داد که سرمایه‏گذاری مستقیم این کشورها در ایران، جانشین صادرات آن‌ها به‌عنوان کشورهایی توسعه‏یافته و با نسبت پایین‌تر صادرات به سرمایه‏گذاری در خارج بوده است.fa_IR
dc.format.extent895
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانیfa_IR
dc.publisherInstitute for Trade Staudies and Researchen_US
dc.relation.ispartofپژوهشنامه بازرگانیfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Trade Studiesen_US
dc.subjectمدل جاذبه پاندولیfa_IR
dc.subjectسرمایه‌گذاری مستقیم در خارجfa_IR
dc.subjectصادراتfa_IR
dc.subjectتجارت بین‌المللfa_IR
dc.titleبررسی ارتباط پویا بین سرمایه‎گذاری مستقیم در خارج و صادرات با رویکرد مدل جاذبه پاندولی (مطالعه موردی: ایران و کشورهای توسعه ‏یافته منتخب)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای اقتصاد، مدرس موسسه آموزش عالی گلستان، گرگانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد مدیریت بازرگانیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران، بابلسرfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue89
dc.citation.spage1
dc.citation.epage34


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد