• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه بازرگانی
    • دوره 22, شماره 88
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه بازرگانی
    • دوره 22, شماره 88
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ارتقاء قابلیت های پویا در صنایع کوچک و متوسط( مطالعه موردی صنایع کردستان) .با استفاده از مدل (ISM) و مدل (DEMATEL)

    (ندگان)پدیدآور
    سهرابی, روح الهرستمی, مجتبی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.009 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در دنیای مدرن و به ویژه سال‌های اخیر صنایع کوچک و متوسط ​​نقش مهمی در متغیرهای مانند رشد اقتصادی، رقابت و حل و فصل بحران بیکاری داشته‌اند. این مقاله باهدف تدوین یک مدل ساختاری تفسیری با استفاده از دو روش ISM و DEMATEL به بررسی نقش متغیرهای تأثیرگذار در ارتقای قابلیت‌های صنایع کوچک و متوسط در صنایع استان کردستان پرداخته است. بر اساس بررسی مقالات، متون، منابع مرتبط، و نظرخبرگان ازطریق پرسشنامه وتحلیل مقایسه‌ای داده ها، درمجموع 20 عامل مهم و موثر، شاخص‌های مرتبط برای ارتقای قابلیت‌های پویا در صنایع کوچک ومتوسط شناسایی شد.جامعه آماری این پژوهش کلیه خبرگان و صنعتگران مسلط به موضوع تحقیق بود که در نهایت جهت شناسایی وتحلیل عوامل،15 نفراز کارشناسان و مهندسین صنعتی همکاری نمودند. تحلیل مدل ساختاری نشان دادکه متغیر سیاست‌ها، قوانین ومقررات دولتی به‌عنوان سنگ زیربنای مدل عمل می‌کند و در دسته متغیرهای مستقل قرار می‌گیرد و دارای قدرت هدایت بالا و شدت وابستگی پایین است و برای شروع ارتقای قابلیت‌های پویا باید در مرحله اول روی آنها تاکید کرد ویازده متغیردردسته متغیرهای ارتباط یا متصل هستندکه دارای قدرت هدایت و وابستگی بالا هستند و هرنوع تغییر درآنان می‌تواند سایر عوامل را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین درتحلیل مقایسه‌ای روش دیماتل متغیر فرهنگ صنعتی‌سازی به عنوان اثرگذارترین عامل تعیین شد.
    کلید واژگان
    صنایع کوچک و متوسط / مدل ساختاری تفسیری (ISM) / مدل (DEMATEL) / قابلیت پویا / توسعه

    شماره نشریه
    88
    تاریخ نشر
    2018-11-22
    1397-09-01
    ناشر
    موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    Institute for Trade Staudies and Research
    سازمان پدید آورنده
    دکترای مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، استادیار دانشگاه بوعلی همدان
    دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه آزاد واحد همدان، کارشناس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان

    شاپا
    1735-0794
    2676-7767
    URI
    http://pajooheshnameh.itsr.ir/article_33536.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/155313

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب