رابطه متقابل نوآوری و صادرات در بنگاههای کوچک و متوسط: کاربرد تحلیل تناظر چندگانه و مدل معادلات ساختاری تعمیم یافته
(ندگان)پدیدآور
شهبازی, کیومرثموحدی, محمدبرومند, یونسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه متقابل نوآوری و صادرات در بنگاههای کوچک و متوسط است. جامعة آماری این پژوهش، بنگاههای کوچک و متوسط استان آذربایجان غربی است. تحلیلهای این پژوهش بر مبنای پرسشنامه برگرفته از پروژه IDEIS تحت عنوان فرایند نوآوری در بنگاههای کوچک و متوسط فرانسوی است که با لحاظ تغییراتی در پرسشنامه مذکور و بومیسازی آن متناسب با شرایط ایران و لحاظ موانع صادراتی موجود در ایران نهایی شده و از شهریور ماه 1395 تا پایان فروردین ماه 1396 با مراجعه به مدیران بنگاههای کوچک و متوسط استان آذربایجان غربی تکمیل شده است. به این منظور، شاخصهای شدت ورودی نوآوری و شدت خروجی نوآوری با استفاده از روش تحلیل تناظر چندگانه  محاسبه و سپس مدل اقتصادسنجی موردنظر با استفاده از مدل معادلات ساختاری تعمیم یافته  برآورد شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد اثر صادرات بر نوآوری مثبت و معنیدار است اما در مقابل، اثر نوآوری بر صادرات منفی میباشد که بیانگر کوچک بودن سطح نوآوری بنگاههای ایرانی است. همچنین شاخص موانع صادرات بر صادرات بنگاهها اثر منفی دارد. با توجه به نتایج، اثر یادگیری از صادرات برای بنگاههای کوچک و متوسط مشهود بوده و در این زمینه مناسب است دولت با اقدامات حمایتی از صادرات از قبیل بازاریابی برای محصولات جدید و همچنین یافتن بازارهای جدید صادراتی و اعطای یارانه صادرات موجبات افزایش صادرات را فراهم کند.
کلید واژگان
بنگاههای کوچک و متوسط / نوآوری / صادرات / تحلیل تناظر چندگانه / مدل معادلات ساختاری تعمیم یافتهتجارت بینالملل
شماره نشریه
88تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، تهرانپژوهشگر مرکز تحقیق اقتصاد و مدیریت دانشگاه کاننرماندی، فرانسه
دانشجوی دکترای اقتصاد،دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
شاپا
1735-07942676-7767




