تأثیر ریسک تمرکز مشتری بر هزینه حقوق صاحبان سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
فخاری, حسینغفاری چراتی, محمودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جهتگیری جدید کسبوکار مبتنی بر تمرکز بر مشتری، ریسک عملیاتی ناشی از مشتریان را بهعنوان موضوعی بحثبرانگیز، در ادبیات مالی و حسابداری مطرح کرده است. ازاینرو چگونگی تأثیر ریسک عملیاتی تمرکز مشتری بر ابعاد فعالیتهای سازمان، ازجمله فعالیتهای تأمینمالی، مهم به نظر میرسد. بر این اساسT پژوهش حاضر درصدد است تا به بررسی ریسک تمرکز مشتریان بر هزینه حقوق صاحبان سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازد. برای این منظور دادههای مربوط به 79 شرکت طی دوره زمانی 1388 تا 1393 از طریق تحلیل دادههای ترکیبی مورد بررسی قرارگرفته است. و از دو شاخص هرفیندال- هیرشمن و انتروپی برای محاسبه تمرکز مشتری استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که ریسک تمرکز مشتری با هزینه حقوق صاحبان سهام، رابطه مثبت و معنیدار دارد. یافتههای این پژوهش نشاندهنده اهمیت غیرقابلانکار مشتریان عمده در بازار است. که علاوه بر آشکارسازی ضرورت توجه به اینگونه مشتریان، از جنبه عملی نیز برای مدیران از جهت چگونگی هزینههای تأمینمالی با در نظر گرفتن درجه تمرکز مشتریان شرکتها، مفید است. وهمچنینمیتواند به سرمایه گذاران کمک کند تا تمرکز مشتریان را نیز به عنوان شاخصی موثر در اخذ تصمیم به سرمایه گذاری مد نظر قرار دهند.
کلید واژگان
ریسک تجاریتمرکز مشتریان
هزینه حقوق صاحبان سهام
اقتصاد مالی-بازار مالی- بازار بورس
شماره نشریه
87تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه مازندران، مازندران (بابلسر)، ایرانکارشناس ارشد حسابداری دانشگاه مازندران، دانشگاه مازندران، مازندران (بابلسر)، ایران
شاپا
1735-07942676-7767




