• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه بازرگانی
    • دوره 20, شماره 77
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه بازرگانی
    • دوره 20, شماره 77
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی استراتژیهای قیمتگذاری صادرکنندگان ایران در بازارهای بینالمللی (رویکردهای پویای دادههای تابلویی)

    (ندگان)پدیدآور
    قربانی, محمدتوحیدی, امیرحسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.620 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تغییرات نرخ ارز بر سیاست‌ها و استراتژی‌های قیمت‌گذاری صادرکنندگان ایران در بازارهای بین‌المللی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. بنابراین، بررسی درجه قیمت‌گذاری برای بازار توسط صادرکنندگان ایران در 48 بازار مقصد در دوره 91-1371 هدف اصلی این مطالعه است. وجه تمایز این مطالعه نسبت به مطالعات پیشین استفاده از روش‌های پیشرفته و پویای داده‌های تابلویی (نظیر میان گروهی تلفیقی، گشتاورهای تعمیم‌یافته سیستمی و اثرات ثابت پویا) برای تعیین عوامل مؤثر بر قیمت صادرات ایران است که در چارچوب مدل‌های خودتوضیح برداری با وقفه‌های توزیعی و تصحیح خطای برداری الگوسازی شده‌اند. افزون بر این، در چارچوب داده‌های تابلویی از روش گارچ‌نمایی برای بررسی اثر نااطمینانی نرخ ارز نیز استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد در کوتاه‌مدت درجه قیمت‌گذاری برای بازار با استفاده از سه روش مذکور در محدوده‌ای بین 46/0 تا 94/0 قرار دارد و بنابراین می‌توان نتیجه گرفت سیاست قیمت‌گذاری سود ـ سهم در بازارهای صادراتی ایران برقرار است. همچنین، براساس نتایج روابط بلندمدت، تقاضای کشورهای واردکننده برای صادرات ایران از لحاظ قیمتی کشش‌ناپذیر بوده و با توجه به یافته‌های تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که سیاست کاهش ارزش پول ملی در کوتاه‌مدت و بلندمدت اثر چندانی بر بهبود عملکرد صادراتی و بهبود تراز تجاری ایران ندارد.
    کلید واژگان
    قیمتگذاری برای بازار / قیمتگذاری سود ـ سهم / نااطمینانی نرخ ارز

    شماره نشریه
    77
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    Institute for Trade Staudies and Research
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه اقتصاد کشاورزی،‌دانشکده کشاورزی،‌دانشگاه فردوسی مشهد
    دانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی،‌دانشگاه فردوسی مشهد

    شاپا
    1735-0794
    2676-7767
    URI
    http://pajooheshnameh.itsr.ir/article_18853.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/155232

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب