مبانی حقوقی حمایت از علائم تجاری: نگاهی نقادانه به رای صادره در پرونده شرکت امریکایی هرشی و شرکت ایرانی شکوپارس
(ندگان)پدیدآور
صادقی, محسنطاهریفرد, روحالهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
علائم تجاری اساساً در پی رونق تبادلات تجاری، رقابت میان بنگاهها و شرکتهای تجاری ظهور کرد. از آنجا که ادعا میشود حمایتهای داخلی و خارجی از علائم تجاری نقش پررنگی در پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورها دارد، تحقیقات انجامشده نشان میدهد ایران در زمینه حمایت حقوقی از علائم تجاری ضعفهای بسیاری دارد. موانع موجود بر سر راه حمایت حقوقی از علائم تجاری در ایران عبارتند از: عدم وجود شعب تخصصی، دانش کم دادرسان، نبود نشریات تخصصی در حوزه علائم تجاریو ضعف نهادهای حامی حقوق مصرفکننده.مواجهه با انبوه تولیدات داخلی و افزایش رقابت میان بنگاهها و شرکتهای تجاری در داخل و در سطح بینالملل قطعاً ضرورت حمایت حقوقی از علائم تجاری را بیشتر میکند. با توجه به ارزش و اهمیت علائم تجاری در دنیای صنعتی امروز، این مقاله به مبانی حقوقی حمایت از علائم تجاری میپردازد. حقوق مربوط به علائم تجاری دو مبنای اصلی دارد که بهسختی میتوان مبنای دیگری پیدا کرد. مبنای اول، حمایت از صاحب علامت تجاریو مبنای دوم حمایت از مصرفکننده در ارتباط با علامت تجاری است. بنابراین، مفاهیم حقوقی حق تقدم، رقابت غیرمنصفانه، سوءنیت، حمایت مضاعف از علائم مشهور و... داخل دایره این دو مبنا قرار دارند.
کلید واژگان
علامت تجاری / کنوانسیون پاریس / حقوق مصرفکننده / صاحب علامت تجاریشماره نشریه
76تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی( موسسه حقوق تطبیقی) دانشگاه تهراندانشجوی ارشد رشته حقوق شرکتهای تجاری دانشگاه علوم قضایی
شاپا
1735-07942676-7767




