بررسی تطبیقی حق درخواست تعمیر کالا از سوی خریدار در کنوانسیون بیع بین المللی کالا ۱۹۸۰ وین و حقوق ایران
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بعد از انعقاد قرارداد بیع ، اجرای کامل آن وابسته به تسلیم کالای سالم و منطبق با قرارداد از سوی فروشنده و پرداخت ثمن از سوی خریدار است . در بعضی موارد اجرای قرارداد از سوی فروشنده به صورت ناقص شکل می گیرد . بدین صورت که کالای معیوب و غیرمنطبق با شروط قرا ردادی را تسلی م می کند. در کنوانسیون بیع بین المللی کالا ( ۱۹۸۰ وین) این نوع از تسلیم نقض قرارداد محسوب می شود و در صورتی که این نقض اساسی نباشد مطابق بند ۳ ماده ۴۶ ، خریدار می تواند با لحاظ شرایطی رفع عیب کالا را از فروشنده درخواست کند . در فقه اسلامی در چنین مواردی اکثر فق ها قائل به حق فسخ و یا گرفتن ارش از سوی خریدار هستند . در حقوق ایران در چنین موردی صرفاً ازحق فسخ و یا گرفتن ارش به صراحت یاد شده است (ماده ۴۲۲ ق .م). اما با استفاده از نظریات بعضی از فقها و حقوقدانان و با استنباط از بعضی مواد قانونی می توان حق رفع عیب را برای خریدار قائل شد.
کلید واژگان
کنوانسیون وین / بیع / عدم مطابقت / تعمیر کالاشماره نشریه
49تاریخ نشر
2009-02-191387-12-01
ناشر
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research
شاپا
1735-07942676-7767




