| dc.contributor.author | محمدی, علی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | بهاروند, آرزو | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:25:00Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:25:00Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T23:25:00Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T23:25:00Z |  | 
| dc.date.issued | 2011-11-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1390-09-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-12-20 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-09-29 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | محمدی, علی, بهاروند, آرزو. (1390). پایانبندی در داستان با رویکرد ادبیات تعلیمی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 3(11), 111-134. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2251-774X |  | 
| dc.identifier.issn | ۲۵۸۸-۴۳۰۱ |  | 
| dc.identifier.uri | http://parsadab.dehaghan.ac.ir/article_658019.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154561 |  | 
| dc.description.abstract | به طور کلی کنش روایتی یک داستان را میتوان بین دو وضعیت آغازین و پایانی در نظر گرفت. با وجود اهمیتی که دو عنصر آغاز و پایان بهویژه در مباحث داستاننویسی مدرن دارند، در مقالات و گفتارهای مربوط به داستاننویسی فارسی تقریبا هیچگونه توجهی به این موضوع نشده است. در این میان گفتوگو دربارة پایانبندی داستان به طور کلی نسبت به گفتارهایی که آغاز روایت را مورد بررسی قرار داده است، بیشتر مورد غفلت واقع شده است. پایانبندی در حوزههای مختلف هنر، از سینما گرفته تا موسیقی و نقاشی و معماری تا برسد به داستان و شعر، بهطور طبیعی مورد توجه هنرمند بوده است؛ اما در حوزة نظریههای نقد، اگرچه اصطلاح پایانبندی، اصطلاحی کهنه و قدیمی به شمار نمیآید، در گفتارها و مقالات فارسی، خصوصاً در حوزة داستان و روایت، تقریبا هیچ مقالة مستقلی را نمیتوان یافت که به مقولة پایانبندی پرداخته باشد؛ در حالی که در میان مقالات جهانی، خصوصاً در زمینة ادبیات، موضوع پایانبندی، جزو مباحث رایج و گستردة نقد داستان است. بسیاری از شاهکارهای منظوم و منثور ادب فارسی جنبة تعلیمی دارند؛ به این معنا که هدف اصلی گوینده از داستان، بیان نتیجه است و ارتباط منطقی و تنگاتنگی میان داستان و نتیجهای که از آن گرفته میشود، برقرار است. در نوشتار حاضر، بررسی این عنصر در روایت کلاسیک(قصّه، حکایت، افسانه) و داستان مدرن و پیوند آن با پیرنگ داستان مورد توجه قرار گرفته است و تلاش شده است سیر تاریخی این عنصر و تحولات معنایی آن از منظر دیدگاههای مختلف منتقدان مورد نقد و بررسی قرار گیرد. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 215 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Didactic Literature Review | en_US | 
| dc.subject | پایانبندی | fa_IR | 
| dc.subject | روایت | fa_IR | 
| dc.subject | متون فارسی | fa_IR | 
| dc.subject | نقدادبی | fa_IR | 
| dc.title | پایانبندی در داستان با رویکرد ادبیات تعلیمی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | علمی- پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department |  دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR | 
| dc.contributor.department |  کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا همدان | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 3 |  | 
| dc.citation.issue | 11 |  | 
| dc.citation.spage | 111 |  | 
| dc.citation.epage | 134 |  |