نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی, علیfa_IR
dc.contributor.authorبهاروند, آرزوfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:25:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:25:00Z
dc.date.available1399-07-08T23:25:00Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:25:00Z
dc.date.issued2011-11-22en_US
dc.date.issued1390-09-01fa_IR
dc.date.submitted2017-12-20en_US
dc.date.submitted1396-09-29fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی, علی, بهاروند, آرزو. (1390). پایان‌بندی در داستان با رویکرد ادبیات تعلیمی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 3(11), 111-134.fa_IR
dc.identifier.issn2251-774X
dc.identifier.issn‪۲۵۸۸-۴۳۰۱
dc.identifier.urihttp://parsadab.dehaghan.ac.ir/article_658019.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154561
dc.description.abstractبه طور کلی کنش روایتی یک داستان را می­توان بین دو وضعیت آغازین و پایانی در نظر گرفت. با وجود اهمیتی که دو عنصر آغاز و پایان به­ویژه در مباحث داستان‌نویسی مدرن دارند، در مقالات و گفتارهای مربوط به داستان­نویسی فارسی تقریبا هیچ­گونه توجهی به این موضوع نشده­ است. در این میان گفت­وگو دربارة پایان­بندی داستان به طور کلی نسبت به گفتارهایی که آغاز روایت را مورد بررسی قرار داده است، بیشتر مورد غفلت واقع شده­ است. پایان­بندی در حوزه­های مختلف هنر، از سینما گرفته تا موسیقی و نقاشی و معماری تا برسد به داستان و شعر، به­طور طبیعی مورد توجه هنرمند بوده است؛ اما در حوزة نظریه­های نقد، اگرچه اصطلاح پایان­بندی، اصطلاحی کهنه و قدیمی به شمار نمی­آید، در گفتارها و مقالات فارسی، خصوصاً در حوزة داستان و روایت، تقریبا هیچ مقالة مستقلی را نمی­توان یافت که به مقولة پایان­بندی پرداخته باشد؛ در حالی که در میان مقالات جهانی، خصوصاً در زمینة ادبیات، موضوع پایان‌بندی، جزو مباحث رایج و گستردة نقد داستان است. بسیاری از شاهکارهای منظوم و منثور ادب فارسی جنبة تعلیمی دارند؛ به این معنا که هدف اصلی گوینده از داستان، بیان نتیجه است و ارتباط منطقی و تنگاتنگی میان داستان و نتیجه­ای که از آن گرفته می­شود، برقرار است. در نوشتار حاضر، بررسی این عنصر در روایت کلاسیک(قصّه، حکایت، افسانه) و داستان مدرن و پیوند آن با پیرنگ داستان مورد توجه قرار گرفته­ است و تلاش شده ­است سیر تاریخی این عنصر و تحولات معنایی آن از منظر دیدگاه­های مختلف منتقدان مورد نقد و بررسی قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent215
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشنامه ادبیات تعلیمیfa_IR
dc.relation.ispartofDidactic Literature Reviewen_US
dc.subjectپایان‌بندیfa_IR
dc.subjectروایتfa_IR
dc.subjectمتون فارسیfa_IR
dc.subjectنقدادبیfa_IR
dc.titleپایان‌بندی در داستان با رویکرد ادبیات تعلیمیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی- پژوهشیfa_IR
dc.contributor.department دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا همدانfa_IR
dc.contributor.department کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا همدانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue11
dc.citation.spage111
dc.citation.epage134


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد