دوره 12, شماره 45
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
مقایسۀ سیاوش، انسان آرمانی شاهنامه با نوح، انسان کامل تورات
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2020-05-21)سیاوش و نوح(ع) در شاهنامه و تورات، همسان و همروزگار نیستند اما هر دو از یک ویژگی مشترک برخوردارند؛ یعنی کامل و آرمانیاند، دو شاخصۀ قدسی و مینوی که همواره مطلوب بشر کمالطلب بوده است. کمالطلبی، گاه ...
-
بازتاب ادب تعلیمی در اساطیر کهن با نظر به داستان زال و سیمرغ و ماجراهای تِلِماک
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2020-05-21)اساطیر و نقش آن در تربیت، سابقهای به قدمت تاریخ کهن دارد. اساطیر کهن در لفافهای از ماجراهای عبرتآموز، راه را برای زندگی درست و عاقلانه هموار میکنند. ادبیات تعلیمی از آبشخور داستانها و اساطیر گرفته شده است. مجموعههای ...
-
بررسی هستیشناسی متون پهلوی و استنتاج آموزههای تربیتی آن
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2020-05-21)دوگانهباوری در یزدانشناسی مَزِدِیَسْنا مفهومی بنیادین است که از لحاظ فلسفی حائز اهمیت میباشد. دوگانهباوری در گاتهای زرتشت با پیکار میان سپندمینو و انگرهمینو آغاز میشود و سپس در خلال اوستای پَسین، بهصورت تقابل میان ...
-
تحلیل فرونسیستی از «فقر و غنا» در نظام اخلاق صوفیانه و رسالۀ اخلاقی گلستان
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2020-05-21)مفهوم فرونسیس (حکمت عملی) که ریشه در فلسفۀ ارسطو دارد، با اصطلاح سویۀ کاربردی در هرمنوتیک گادامری پیوند وثیقی پیدا میکند. گادامر با الهام از فرونسیس ارسطویی، بر جنبۀ کارکردی و پراگماتیستی فهم تأکید میکند؛ ازاینرو، گادامر ...
-
علل و انگیزههای کاربرد مضامین تعلیمی در منظومۀ غنایی ازهر و مزهر نزاری قهستانی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2020-05-21)یکی از عمدهترین گونههای ادب فارسی، اشعار تعلیمی هستند؛ این اشعار بر پایۀ اخلاق و پند و موعظه بهصورت غیرمستقیم در گونههای دیگر ادبی بهمانند منظومههای غنایی یافت میشوند. منظومۀ ازهر و مزهر در سدۀ هفتم، یکی ...



