• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه ادبیات تعلیمی
    • دوره 12, شماره 45
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه ادبیات تعلیمی
    • دوره 12, شماره 45
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی هستی‌شناسی متون پهلوی و استنتاج آموزه‌های تربیتی آن

    (ندگان)پدیدآور
    ریاضی هروی, شیداصفایی مقدم, مسعودپاک سرشت, محمد جعفرجلیلیان, شهرام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    439.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    دوگانه‌باوری در یزدان‌شناسی مَزِدِیَسْنا مفهومی بنیادین است که از لحاظ فلسفی حائز اهمیت می‌باشد. دوگانه‌باوری در گات‌های زرتشت با پیکار میان سپندمینو و انگره‌مینو آغاز می‌شود و سپس در خلال اوستای پَسین، به‌صورت تقابل میان اهورامزدا و اهریمن سازمان می‌یابد. در متون پهلوی، دوگانه‌باوری با هستی‌شناسی پیوند می‌خورد و جهان‌بینی دو بُن‌گرای زرتشت در قالب آفرینش و تکوین جهان هستی بر اساس پیکار میان اورمزد و اهریمن شکل می‌گیرد؛ این پیکار طی چهار دوره ادامه می‌یابد و سرانجام با پیروزی اورمزد و شکست اهریمن پایان می‌پذیرد. در این پژوهش، نخست بر اساس گزارش‌های سُنتی از آفرینش، مبانی دوگانۀ هستی‌شناسیِ متون پهلوی بررسی شد؛ سپس با استفاده از روش تحلیلی‌ـ استنتاجی، آموزه‌های تربیتی موجود در این هستی‌شناسی استخراج شد. پرورش هوش هستی‌‌نگر (معنوی)، خردگرایی و نیک‌ورزی، پرورش توانایی داوری اخلاقی بر اساس دیالکتیک موجود در هستی، یگانگی انسان با جهان هستی و پاسداشت طبیعت و پدیده‌های طبیعی از جمله آموزه‌های تربیتی برگرفته از هستی‌شناسی متون پهلوی هستند.
    کلید واژگان
    هستی‌شناسی
    متون پهلوی
    آموزه‌های تربیتی

    شماره نشریه
    45
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز
    استاد گروه فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز
    استاد گروه فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز
    استاد گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز

    شاپا
    2251-774X
    ‪۲۵۸۸-۴۳۰۱
    URI
    http://parsadab.dehaghan.ac.ir/article_674180.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154726

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب