مرور دوره 3, شماره 9 بر اساس تاریخ انتشار
  • مشابهت‌ها و تفاوت‌های داستان‌های کودک و بزرگسال 

    خلیلی جهانتیغ, مریم؛ رحیمی, صغری (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2011-05-22)
    اگرچه همة داستان­ها با گسترش طرح و شاخ و برگ بخشیدن به آن خلق می‌شوند، لیکن نحوة به کارگیری پیرنگ آنها با توجه به گروه سنی خوانندگان آن متفاوت است. نویسنده­ای که سر و کارش با کودکان می­افتد، بالاجبار، برای ارتباط با مخاطبان ...

  • اسلوب معادله در غزل سعدی 

    حکیم آذر, محمد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2011-05-22)
    سعدی شاعری استدلال‌گراست. ابیات او در غزل، به عبارت‌ها و گزاره‌های منطقی چنان نزدیک می‌شود که در عین مخیل بودن، بسیار استوار به چشم می‌آید. یکی از راه‌های خلق تصاویر هنری و ایجاد زمینه‌های منطقی و قابل درک، در غزل، اسلوب ...

  • بررسی سه غزل سنایی بر پایه نقد فرمالیستی با تاکید بر آرای گرامون و یاکوبسن 

    بشیری, محمود؛ خواجه‌گیری, طاهره (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2011-05-22)
    نقد فرمالیستی به رویکردی از نقد اطلاق می­شود که بین سال­های 1915 تا 1930 در روسیه جریان یافت. این حوزه نقد ادبی، ادبیات را از دیدگاه زبان­شناسی بررسی می‌کند و اثر ادبی را یک مسألة صرفاً زبانی می­داند و فرم و شکل اثر را ...

  • جلوة معراج پیامبر، صلّی الله علیه و آله و سلّم، در خمسة نظامی گنجوی 

    نوریان, مهدی؛ حاجی‌زاده, مهدی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2011-05-22)
    سخن‌سرای گنجه نه تنها در حوزة ترکیب‌سازی، تصویرگری، مضمون‌آفرینی و سرودن داستان‌های بزمی و عاشقانه سرمشق گویندگانِ زبان فارسی است، بلکه در ذکر بعضی از موضوعات دیگر از جمله واقعة معراج پیامبر اکرم، صلّی الله علیه و آله و ...

  • بررسی و تحلیل نوعی از تصرفات کاتبان در نسخه‌های خطی 

    یلمه ها, احمدرضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2011-05-22)
    نسخه‌های خطی در واقع سرمایه فرهنگی و گنجینة تاریخ تمدن هر جامعه‌ای است و بی‌مدد شناخت آن‌ها نمی‌توان از آرا، عقاید و به طور کلی تاریخ فرهنگ گذشتگان شناختی حاصل کرد. بدیهی است این آثار مکتوب در هر زبانی و در میان هر جامعه‌ ...

  • عوامل ابهام معنایی در شعر طالب‌آملی 

    حسن‌پور آلاشتی, حسین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2011-05-22)
    طالب آملی یکی از برجسته­ترین شاعران طرز تازه است که در میانة دو جریان اصلی سبک هندی قرار دارد. هنجارگریزی­های ابهام­آفرین شعر طالب را باید سرآغاز شکل‌گیری طرز خیال دانست. از آنجا که غالب ابهامات شعری سبک هندی حاصل دست­کاری‌های ...