مرور پیکره پژوهش هنرهای تجسمی بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 136
-
نگاهی به روش های ماتیس در تصویرسازی شعر
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2012-08-22)این مقاله به معرفی و بررسی جنبه ای متفاوت از آثار هنرمند قرن بیستم، هانری ماتیس اختصاص یافته است. علاوه بر جایگاه خاص ماتیس در نقاشی سده ی بیستم، او سفارش های متعددی را در زمینه مصوّرسازی کتاب نیز انجام داده است که جزو ...
-
تأملی در معنا و مفهوم سنت و آموزش هنر
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2012-08-22)جهان سنت، به دوره ی پیشامدرن اطلاق می شود که در آن مفاهیم معنوی و معرفت دینی، در همه ی نسوج جهان پیرامون رسوخ داشت. در این جهان علم و فنون خود را ذیل تعالیم آسمانی دین اعتبار می بخشیدند، ارتباط و پیوستگی خود را با وحی الهی، ...
-
تحلیلی بر “سه گانه های” دوگانه ی عکاسی
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2012-08-22)قرن نوزدهم رویای ثبت همیشگی جهان را ممکن ساخت و البته آن گونه که پیش از آن امکانش مهیا نبود. هنر برای نمایش زمانه به چیزی جدای از نقاشی، گرافیک و مجسمه سازی نیاز داشت که در حقیقت از جنس عصر جدید باشد فناوری دست به کار شد ...
-
خلاقیت تصویری کودکان
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2012-08-22)مقاله ی حاضر به بررسی آن دسته از نقاشی های کودکان می پردازد که در ساختار تصویر آن ها، نشانه هایی وجود دارد که بیان گر رویکرد خلاقانه ی نقاش است. موضوع نقاشی کودک و نقش آن به عنوان زبان تصویری صاحب اثر، از مقولات همواره ...
-
بینش فلسفی ایرانیان دربارة نور و تجسم آن در هنر نگارگری
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2013-02-19)پژوهش حاضر در جستجوی یافتن پاسخی به این پرسش است که نوع تجسم نور در نگارگری ایران چگونه بوده است و این که آیا این نوع از تجسم میتواند مرتبط با نوع بینش فلسفی ایرانیان دربارة انوار الهی و جهان ملکوت باشد؟در پاسخ به این ...
-
فریب بصری در آثار تصویرگران نوگرا
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2013-02-19)یکی از گرایش های مورد توجه هنرمندان تصویرساز نوگرا، ایجاد فریب بصری و خلق تصاویر مبهم است. این رویکرد توسط تصویرسازان مختلف با ترفندها و تکنیک های متفاوت و مشابه به کار گرفته شده و تأثیر شگرفی بر جریان تصویرسازی در ...
-
بررسی شیوههایِ اجراییِ عنوانبندی و نحوهی ارتباط آنها با محتوای فیلم
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2013-02-19)به نظر میرسد دستهبندی "عنوانبندی" فیلمها براساس تکنیک و نیز ارتباط معنایی با فیلم موضوعی است که متناسب با اهمیت فراوان آن چندان مورد توجه قرار نگرفته است. حتی گاهی عنوانبندی فیلم با محوریت تصویرسازی همسان با محوریت ...
-
پیشنهادی برای انتقال مفاهیم در کارگاه طراحی نشانه
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2013-02-19)طراحی نشانه، یکی از دروس مهم کارگاهی رشته گرافیک در دانشگاه هاست. بر همین اساس برای آموزش این درس از سوی نگارنده سنجشی انجام گرفت، تا از میان شیوه های مختلف، بهترین شیوه برای آموزش انتخاب شود. طبقه بندی موضوع انتقال مفاهیم ...
-
اصول و معیارهایی برای ارتقای کیفیت فضای کناره رودخانه دزفول محدوده بین پل قدیم تا بقعه رودبند
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2013-02-19)بافت شهری، بناهای آبی باستانی دزفول، به همراه رود دز، پتانسیلی به وجود آورده اند که درصورت توجه به ابعاد، مفاهیم، اصول و معیارهای طراحی فضا، می تواند منجر به تولید فضاهای عمومی منحصر به فردی شود که نقشی اساسی در تقویت هویت ...
-
بررسی و تحلیل چگونگی ترسیم نمادین نقوش حیوانی سفالینه های قرون 3 و 4 ه. ق ایران
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2013-08-23)نماد سیرتی ناپیدا از صورتی پیداست که با موجود شدن انسان و شروع تعقل نقشی کلیدی را در زندگانی بشریت آغاز نمود. نمادها در شکل های گوناگون از جمله نمادهای حیوانی، گیاهی و هندسی بروز یافتند و از میان آنها نمادهای حیوانی به ...
-
مطالعه تطبیقی آثار تیپ نگاری آگوست زاندر و آنتوان سوریوگین
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2013-08-23)آنتوان سوریوگین برجسته ترین و پرکارترین عکاس حرفه ای ایران در پایان قرن نوزدهم است. او به مستند نگاری مردم دوره قاجار و ثبت وجوه مختلف ایران پرداخته است. تصاویر او از مردم دوره ی قاجار علاوه بر مستند نگاری، ارزش زیبایی شناسانه ...
-
روایت تصویری در قرآن (با بررسی سوره هایی از قرآن با آغازی روایی- تصویری )
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2013-08-23)از بررسی اجمالی سوره های قرآن چنین بر می آید آیات زیادی بر پیامبر اسلام نازل گردیده که دارای ساختاری روایی - تصویری اند؛ به عبارت دیگر ویژگی های تصویری و تجسمی آیه ها، هم تراز جنبه های دیگرزبانی با تصویرسازی، ذهن خواننده ...
-
نقش و نماد اژدها در نگارگری ایرانی
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2014-02-20)اژدها از بن مایه های اساطیری است که در شعر و ادب ایران تجلی بارزی داشته و منجر به ظهور ایده ها و نقوشی ظریف و بی بدیل در نگارگری شده است. مقاله حاضر با بررسی خاستگاه ادبی و اساطیری اژدها و بنیان فکری ایرانیان مبنی بر دو ...
-
عوامل مؤثر بر کاربرد رنگ در فرش یزد
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2014-02-20)منطقه ی یزد محل شکل گیری هنرهای متفاوتی بوده که با تأثیرپذیری از اوضاع خاص حاکم بر منطقه، شکل گرفته است. هنر فرش بافی در این استان به عنوان یک پدیدهی فرهنگی هویت خاص خود را مرهون محیط و بستر فرهنگی جامعه است. با توجه به ...
-
بررسی زمینه های ایده پردازی خلاق در تصویرسازی
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2014-02-20)بررسی عواملی که در بروز و بسط قوای خلاقه مؤثر واقع می شوند، خلق آثار بدیع و ماندگار هنری را با تکیه بر روش ها و ایده های نوین سازمان دهی می نمایند. عنصر خلاقیت، در نهاد افرادی که دارای شرایطی معمول و معقول می باشند قابلیت ...
-
بررسی نقوش مقابر آجری دزفول
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2014-02-20)ساخت و تزیین مقابر در اکثر مناطق ایران از گذشته تاکنون و براساس اعتقادات، باورها و شرایط اقلیمی و نوع مصالح بوم آورد رواج داشته است. در منطقه ی رودبند دزفول و در کنار ساحل رود دز با سازهها و بقایای مقابری روبرو میشویم ...
-
گرایش به باروک در نقاشی فیگوراتیو معاصر
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2014-08-23)عصر باروک تحولیعظیم در عرصهٔنقاشی ایجاد کرد و امکانات بیانی وسیع نهفتهٔ زیادی را برای نقاشی به ارمغان آورد. این کیفیت های متنوع، زبان تصویری قدرتمندی را شکل داد که از قرن هفدهم تا کنون آبشخور هنرمندان و مکاتب زیادی بوده ...
-
سیری در آثار خوشنویسی خواجه عبدالله مروارید کرمانی
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2014-08-23)هنر خوشنویسی و کتابت قرآن مجید از ممتازترین و زیباترین تجلیّات هنر اسلامی است که از مقامی شایسته و ارجمند در میان مسلمانان جهان برخوردار است. خوشنویسان مسلمان، به سبب علوّشأن و اهمیت کلام الهی، نه تنها در زیبایی نوشتاری ...
-
بررسی نماد خورشید و مفاهیم مرتبط با آن در هنر و اساطیر بین النهرین
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2014-08-23)نقش خورشید به عنوان یکی از نمادهای سنتی از دوران تمدن های باستان تا به امروز همواره مورد توجه بوده است. خورشید در آثار هنری برجا مانده از تمدن بین النهرین به اشکال گوناگون نمایش داده شده است، به طوری که گاه به شکل ستاره ...
-
تحلیل نقوش جام شوش از منظر ساختار و مفهوم
(دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2014-08-23)درک و فهم آثار هنرهای تصویری نیازمند شناخت دو عنصر اساسی ساختار (صورت) و محتواست. ساختار، قالب و اساس کلی تصویر و محتوا، هویت اثر و نگرش و بینش آفرینندة اثر هنری را نشان میدهد. در برقراری ارتباط مخاطب با اثر هنری، تقدم ...



