مرور دوره 14, شماره 16 بر اساس عنوان

  • آیین هنر در سیاوش‌خوانی بیضایی 

    عشقی سردهی, علی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, 2018-12-22)
    هنر در آثار بیضایی کارکردها و کاربردهای فراوانی دارد. افزایش آگاهی همگانی، امید دادن برای مبارزۀ اجتماعی و فردی، افزایش وحدت و پرورش خرد نمونه­­ای از اثرگذاری­های هنرست. بیضایی از این موارد در سیاوش­خوانی ...

  • تأثیر ارتباط انسانی بر کاهش اضطراب از دید مولانا و یالوم 

    سلمانپور, راضیه؛ اشرف زاده, رضا؛ فاضلی, محمّد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, 2018-12-22)
    این مقاله، سعی بر بررسی تطبیقی دیدگاه مولانا و یالوم، معنادرمان وجودگرا در موضوع تأثیر خدمات حمایتی در کاهش اضطراب و دست­یابی به سلامت روان دارد. یالوم معتقد به ابداع معناست و معنا­ی زندگی را در سه چیز می­داند: ۱- خدمت­کردن ...

  • تبیین جنبه های پلورالیستی در رباعیات خیام براساس تحلیل گفتمان انتقادی 

    عالی پور, کامین؛ کزازی, میرجلال الدین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, 2018-12-22)
    منظور از «تبیین» در تحلیل انتقادی گفتمان، بررسی­­­­ و ریشه یابی انگیزه های پنهان انتقادی در ورای متون است که از منظر زبان شناسی صورت گرا، امری معمولی و عادی پنداشته شده اند. در تبیین متون، همچنین به توضیح چرایی تولید متن، ...

  • شعر حجم: یداله رویایی، شگردها و مولفه‌ها 

    محمدی, برات؛ باقی نژاد, عباس (دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, 2018-12-22)
    «شعر حجم» یکی از گونه­های شعر امروز به شمار می­آید. این­نوع­شعر، زمانی به وجود آمد که شاعرانِ «موج نو»، رویکردِ زبانی متفاوتی را در شعر آغاز کرده بودند. یداله رویایی و چند تن از شاعران، پس از «موج نو»، جریان «شعر حجم» را ...

  • متناقض نمای عشق و عقل در اشعار عرفانی 

    استاجی, مرضیه؛ اشرف زاده, رضا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, 2018-12-22)
    ماهیّت عرفان، پذیرای جمع اضداد و قرارگرفتن آن ها در کنار هم می باشد. تأمّل در دنیای عرفان ، متناقض نماها و تقابل های بسیاری را مقابل خواننده قرار می دهد. مبحث عقل و عشق به‌عنوان دو ابزار متفاوت در عرفان ، همواره از مباحث ...

  • نیمایوشیج در عرصة شعر نمایشی (بررسی نظریات و برخی از اشعار نیما در حوزة تلفیق شعر و نمایش) 

    حیدر آبادی, ابوالقاسم؛ یلمه ها, احمدرضا؛ اصفهانی, زهره (دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد, 2018-12-22)
    بسیاری از اشعار نیما الگویی روایی­-داستانی دارند و روایت داستانی بخش اعظم کارهای او را در برمی­گیرد. اشعار محبس، خانوادة سرباز، سریویلی، مانلی و ... ساختاری داستانی دارند و از این لحاظ به نمایش نیز شبیه هستند. شعر نمایشی ...