• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی
    • دوره 14, شماره 16
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی
    • دوره 14, شماره 16
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شعر حجم: یداله رویایی، شگردها و مولفه‌ها

    (ندگان)پدیدآور
    محمدی, براتباقی نژاد, عباس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    420.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    «شعر حجم» یکی از گونه­های شعر امروز به شمار می­آید. این­نوع­شعر، زمانی به وجود آمد که شاعرانِ «موج نو»، رویکردِ زبانی متفاوتی را در شعر آغاز کرده بودند. یداله رویایی و چند تن از شاعران، پس از «موج نو»، جریان «شعر حجم» را شکل دادند. آنان به طور همزمان در دو عرصۀ شاعری و نظریه­پردازی فعالیت نمودند. رویایی به عنوان شاخص­ترین نظریه­پرداز و شاعرِ شناخته شدۀ «شعر حجم»، هم به تبیین و معرفی شاخصه­های این نوع شعر پرداخت؛ هم تلاش نمود اشعاری منطبق بر آرا و نظریات خود بسراید. ماحصل این­فرایند، ارایۀ تعریفی تازه از شعر و خلق اشعاری فُرم­گرا، ساختارشکنانه و مبتنی بر هنجارگریزی­ و تجربه­های نامتعارف زبانی است. این­­نوع­شعر، دارای گونه­ای از ابهام است و بنا به ادعای رویایی، بر مبنای سه اصلِ «فاصله»، «ایجاز» و «حرکت» نظام می­یابد. «شعر حجم» به جای عرضۀ معنایی معلوم یا ارایۀ تصویر و مضمونی خاص، به دنبال ایجادِ حجم یا فاصله­ای در ذهن مخاطب است.   خواننده مکلف است با تلاش ذهنیِ خود، میان واژگان و نش    «شعر حجم» یکی از گونه­های شعر امروز به شمار می­آید. این­نوع­شعر، زمانی به وجود آمد که شاعرانِ «موج نو»، رویکردِ زبانی متفاوتی را در شعر آغاز کرده بودند. یدالله رویایی و چند تن از شاعران، پس از «موج نو»، جریان «شعر حجم» را شکل دادند. آنان به طور همزمان در دو عرصۀ شاعری و نظریه­پردازی فعالیّت نمودند. رویایی به عنوان شاخص­ترین نظریه­پرداز و شاعرِ شناخته شدۀ «شعر حجم»، هم به تبیین و معرفی شاخصه­های این نوع شعر پرداخت؛ هم تلاش نمود اشعاری منطبق بر آرا و نظریات خود بسراید. ماحصل این­فرایند، ارایۀ تعریفی تازه از شعر و خلق اشعاری فُرم­گرا، ساختارشکنانه و مبتنی بر هنجارگریزی­ و تجربه­های نامتعارف زبانی است. این­­نوع­شعر، دارای گونه­ای از ابهام است و بنا به ادعای رویایی، بر مبنای سه اصلِ «فاصله»، «ایجاز» و «حرکت» نظام می­یابد. «شعر حجم» به جای عرضۀ معنایی معلوم یا ارایۀ تصویر و مضمونی خاص، به دنبال ایجادِ حجم یا فاصله­ای در ذهن مخاطب است.خواننده مکلّف است با تلاش ذهنیِ خود، میان واژگان و نشانه­های ناهمگون شعر، ارتباط­ ایجاد کند و از این طریق به تداعی، معنا و یا تصور و تصویری غیر منتظره دست­ ­یابد. در این­مقاله، ضمن تبیینِ مختصات «شعر حجم» و تحلیل نمونه­هایی از اشعار رویایی، تلاش شده چگونگی برخورد او با زبان و عناصر شعری مورد بررسی قرار گیرد. انه­های ناهمگون شعر، ارتباط­ ایجاد کند و از این طریق به تداعی، معنا و یا تصور و تصویری غیر منتظره دست­ ­یابد. در این­مقاله، ضمن تبیینِ مختصات «شعر حجم» و تحلیل نمونه­هایی از اشعار رویایی، تلاش شده چگونگی برخورد او با زبان و عناصر شعری مورد بررسی قرار گیرد.

    شماره نشریه
    16
    تاریخ نشر
    2018-12-22
    1397-10-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
    استادیار دانشگاه آزاد ارومیه

    URI
    http://persian-literature.sinaweb.net/article_664177.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/145986

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب